مصرف کنندگان مواد مخدر بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، زهرا پور منتصری متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا گفت: به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن مصرف کنندگان مواد مخدر، علائم هشدار دهنده ابتلا به بیماری کرونا در بدن اینگونه افراد کمتر بروز می‌کند و به همین سبب آن‌ها بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به این ویروس قرار دارند.

او، بیان کرد: شاید مواد افیونی بسیاری علائم از جمله آبریزش بینی یا حتی سرفه‌ها را در مبتلایان به کرونا کاهش دهد، اما در نهایت با این اثرات کاذب، فرد متوجه وخیم‌تر شدن شرایط خود نمی‌شود.

منتصری تصریح کرد: مصرف کنندگان مواد مخدر ممکن است در صورت ابتلا به کرونا علائمی مانند تب که عامل مهم آلودگی به ویروس کرونا است را  از خود نشان ندهند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا، ادامه داد: هر نوع دود اعم از دود تریاک و یا سیگار، به مرور زمان باعث ایجاد تغییراتی در ریه می‌شود و فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی و غیرعفونی می‌کند که برخی از این افراد به دلیل  توجه نکردن به وضعیت تغذیه‌ای خود، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند.

او، افزود: استعمال دخانیات و سیگار‌های الکترونیکی، موجب از بین رفتن بافت ریه و در نتیجه باعث التهاب و کاهش توانایی پاسخ ریه به عفونت‌ها می‌شود.

منتصری اضافه کرد: از آن جا که ویروس کرونا هم به طور مشخص به ریه‌ها آسیب می‌رساند، بنابراین مصرف‌کنندگان دخانیات، سیگار‌های الکترونیک و ماری جوانا به شدت در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و مرگ ناشی از آن قرار دارند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا، اظهار کرد: در حفره‌های بینی و نای، مژک‌هایی وجود دارد که مانع ورود اجسام خارجی می‌شوند و هنگام ورود اجسام مزاحم از طریق سرفه آن را به بیرون حفره هدایت می‌کنند، اما مصرف سیگار و سیگار‌های دیجیتال باعث از بین رفتن این مژک‌ها می‌شوند و در این زمان فرد در برابر موادی که از بیرون وارد سیستم تنفسی‌اش می‌شود، بسیار آسیب ‌پذیرتر است.

او، تاکید کرد: با توجه به اینکه ماده مخدر صنعتی گُل یا کانابیس‌ها ماده محرک محسوب می‌شوند و مصرف آن‌ها باعث افزایش میل به تحرک در فرد می‌شود، مصرف‌کنندگان این مواد برای تخلیه انرژی خود علاقه‌مندند از محیطی که در آن حضور دارند خارج شوند و به همین سبب این افراد به طور معمول نسبت به شرایط  خود قرنطینگی و فاصله‌گذاری فیزیکی بی‌اهمیت هستند.

منتصری با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگان قرص‌های روان‌گردان نیز همین علائم را دارند، گفت: اینگونه مواد مخدر و محرک باعث می‌شود افراد نسبت به شرایط موجود بی‌اهمیت شوند و خود را بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دهند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا، بیان کرد: به نظر می‌رسد ذهنیتی در بخشی از جامعه ایجاد شده، که معتادان به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند اما موضوع بی اساس، باطل و بسیار خطرناک است و باعث شیوع بیشتر بیماری کرونا می‌شود.

او، تصریح کرد: اقدامات ضروری برای پیشگیری از بیماری کرونا، رعایت بهداشت فردی و غربالگری باید در این دسته از افراد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار