خسارت ناشی از سیلاب تابستانه در برخی مناطق کشور قربانی گرفت و در برخی روستا‌ها آبگرفتکی منازل را به دنبال داشت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر بارش باران تابستانه از روز ۲۰ تیرماه تا ساعت ۶ صبح روز چهارشنبه ۲۵ تیر ماه هموطنان در ۱۲ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، تهران، خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، گلستان، گیلان و مازندران متاثر از حوادث جوی بوده اند و تیم‌های امدادی به یکهزار و ۳۵۷ نفر امداد رسانی کرده‌اند.

با این حال ورود سامانه بارشی به شمال و شمال غرب کشور خسارت بار بود و سبب غافلگیری ساکنان این مناطق شد؛ همچنین علاوه بر طغیان رودخانه‌ها، خسارت‌هایی را به روستاها، راه‌های ارتباطی و بخصوص بخش کشاورزی وارد کرد.

در استان آذربایجان شرقی، این سیل خسارت مالی بر واحد‌های مسکونی روستاییان در شهرستان‌های مراغه، سراب، ورزقان، چارایماق، مرند و عجب شیر وارد کرد و در فصل برداشت محصول، موجب نگرانی کشاورزان این مناطق شد.

وقوع سیل در شهرستان‌های پنجگانه همچنین موجب آسیب دیدن زیرساخت‌های ارتباطی و خدماتی (برق، آب و گاز و تلفن)، اماکن دامی، پل‌ها و تعدادی دام شد که هنوز رقم آن برآورد نشده است.

به گفته محمدباقر هنربر مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی هنوز گزارش نهایی از میزان خسارت‌ها آماده نشده، اما بیشترین خسارت وارده به مراغه و مناطق اطراف آن بوده به طوری که سیل به ۲۱۷ روستا خسارت وارد کرد.

در استان آذربایجان غربی نیز سیل به زیرساخت‌های چهار روستای بخش کوهسار سلماس وارد کرد و در بخش‌هایی از منطقه بورالان ماکو خسارت‌هایی را به عشایر وارد کرد و سبب آبگرفتگی در هشت روستای این منطقه شد.

در استان اردبیل وقوع توفان‌های تندری تابستانه و سیلاب‌های سبب جان باختن ۲ نوجوان و بروز خساراتی در مناطق مختلف استان اردبیل شد؛ برای نمونه در شهرستان مشگین‌شهر ۱۵۰ میلیارد ریال به مزارع کشاورزی، باغات، اماکن مسکونی و دامی روستاییان و عشایر، راه‌های اصلی، فرعی و روستایی و ابنیه فنی آسیب زد و در شهرستان خلخال ۴۰ واحد مسکونی در یکی از روستا‌ها به طور کامل تخریب شد.

در استان گیلان، عمده بارش‌ها مربوط به آستارا و تالش بود؛ در شهرستان تالش سیل سرازیر شده از ارتفاعات و مناطق کوهستانی بخش مرکزی تالش، پل ۲۰ متری شهر را مسدود کرد و جان یک زن ۵۰ ساله را نیز در مناطق ییلاقی گرفت.

به گفته مهدی، ولی پور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر پنج شهرستان گیلان شامل تالش، سیاهکل، رضوانشهر، فومن و ماسال متاثر از این حادثه بودند که علاوه بر امدادرسانی به آسیب دیدگان، اقدامات پشتیبانی عملیات شامل آماده باش ۱۶ شهرستان در قالب ۱۶ تیم پنج نفره به همراه تجهیزات کامل و آماده باش دو تیم واکنش سریع استان گیلان در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.

در شرق گلستان سیل خسارت جانی نداشت، اما بارش حدود ۹۷ میلی‌متری باران در شرق استان گلستان و وقوع سیل در این خطه شمالی ایران خسارت‌هایی مانند واژگونی چند خودرو، تخریب دیوار منازل و دامداری‌ها و بسته‌شدن جاده‌های روستایی را به دنبال داشت.

بارش شدید باران در مینودشت و گالیکش ۸۵ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف این ۲ شهرستان خسارت وارد کرد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.