به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل بنادر و دریا نوردی هرمزگان با تأکید بر اینکه حداکثر سهم ممکن بار را باید به سمت حمل و نقل ریلی ببریم، تصریح کرد: در بندر شهید رجایی و امام خمینی (ره) نیز با ایجاد زیرساختها شاهد اتفاقات مناسبی هستیم و تخلیه بار از کشتی به واگن به صورت مستقیم در بندر شهید رجایی نیز نشانه این امر و توسعه در این مسیر است.
محمد راستاد در آئین تکریم و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، افزود: باید از زحمات تمامی همکارانم در بنادر و دریانوردی کشور که در شرایط سخت کرونا از تلاش خود دست نکشیده اند و صدچندان جانفشانی کردند، تقدیر و تشکر کنم.
او با بیان اینکه زحمات کاپیتان عفیفی پور در بنادر و دریانوردی هرمزگان برهیچکس پوشیده نیست، اظهار کرد: ایشان را به عنوان مشاور مدیرعامل و دبیر شورای مدیران سازمان بنادر و دریانوردی منصوب نموده و امیدواریم شاهد نقش آفرینی بیشتر او در ستاد مرکزی سازمان دفتر مرکزی باشیم.
راستاد با اشاره به اینکه محمدی کرجی ران از مدیران سختکوش است که سابقه خدمت در بندر شهید رجایی را نیز دارد، بیان کرد: معتقدم منابع انسانی و نیروی متخصص سرمایه عظیم بنادر و دریانوردی کشور هستند که باید به سمت ایجاد انگیزه و اهمیت دادن به آنها برویم.
او ادامه داد: خوشبختانه در سازمان بنادر و دریانوردی توانسته ایم حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان در سرمایه گذاری بخش خصوصی جذب کنیم و از مدیرکل جدید استان هرمزگان میخواهم مسیر را برای حمایت از سرمایه گذاران تسهیل کند.
راستاد با بیان اینکه دغدغه استاندار هرمزگان در یکپارچه سازی اقدامات برای تسهیل سازی مسیر حرکتی سرمایه گذاری درست بوده و ما آمادگی لازم برای تحقق آن را داریم، عنوان کرد: احداث پایانه تمام مکانیزه معدنی و فولادی در بندر شهید رجایی نیز ابر پروژهای است که میزان اعتبار آن؛ بالا و باید از اولویتهای بنادر و دریانوردی هرمزگان باشد که در این دولت عملیات اجرایی آن آغاز شود.
او با اشاره به اینکه در سال جهش تولید باید بخش مهمی از فاز سوم بندرشهید رجایی تا قبل از پایان امسال به بهره برداری برسانیم، اضافه کرد: انتظار میرود قبل از پایان سال دوازدهم؛ بهره برداری از فاز سوم نیز آغاز شود و قابلیت پذیرش کشتی تا ۱۸۴۰۰ TU را خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با بیان اینکه یکی از اولویتهای سازمان بنادر و دریانوردی این است که حداکثر سهم ممکن بار را به سمت حمل و نقل ریلی ببریم، تصریح کرد: در بندر شهید رجایی و امام خمینی (ره) نیز با ایجاد زیرساختها شاهد اتفاقات مناسبی هستیم و تخلیه بار از کشتی به واگن به صورت مستقیم در بندر شهید رجایی نیز نشانه این امر و توسعه در این مسیر دانست و بر کاهش بار جادهای و بردن به سمت حمل و نقل ریلی تاکید کرد.
راستاد با اشاره به اینکه هرمزگان قطب سفرهای دریایی و گردشگری است و گامهای مناسبی در این حوزه برداشته ایم، عنوان کرد: به روزرسانی ناوگان حملی و نقل دریایی و تشویق سرمایه گذاران برای توسعه زیرساختها و نوسازی ناوگانها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
او با بیان اینکه در جزیره قشم با چند سرمایه گذاری جزیی شرایط مساعدی برای گردشگری دریایی به وجود آمده است، اظهار کرد: هنوز با توجه به ظرفیتهای موجود برای توسعه بسیار است که باید در دستور کار قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به اینکه با ۱۵۰ میلیون تن میزان تخلیه و بارگیری شاهد رشد بودیم که نشان داد با وجود تحریمها همچنان توانمند هستیم، بیان کرد: با وجود تحریمها و کرونا باز هم امیدواریم امسال در بحث تخلیه و بارگیری و به ویژه صادرات نفتی شاهد رشد باشیم.
مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: ثبت رکورد جذب سرمایه گذاری در سازمان بنادر و دریانوردی در این مدت شکسته شد و توانستیم اعتماد به بخش خصوصی را به خوبی جلب کنیم.
او با بیان اینکه خدمتی که در این مدت در بنادر و دریانوردی هرمزگان صورت گرفته، امانتی از تمامی تلاشگرانی است، اظهار کرد: یکی از ارکان مهم توسعه هر جامعهای توجه به نیروی انسانی است که اولویت بنده نیز توجه به نیروی انسانی بود و آسایش و رفاه و ارتقا امنیت نیروی انسانی بنادر و دریانوردی هرمزگان بود.
عفیفی پور با اشاره به اینکه ظرفیت اساسی بندر شهید رجایی ۱۲ دستگاه جرثقیل کانتینری خریداری و مورد بهره برداری قرار گرفت و ظرفیت این بخش را به ۵.۸ TU رساند، اظهار کرد: افزایش بیش از ۴ برابری ظرفیت اسکلههای نفتی با افتتاح مخازن بنادر خلیج فارس و سه پست اسکله ۱۰۰ هزار تنی در بندر شهید رجایی ظرفیت این بخش را سه برابر میکند.
او ادامه داد: ثبت رکورد جذب سرمایه گذاری در سازمان بنادر و دریانوردی در این مدت شکسته شد و توانستیم اعتماد به بخش خصوصی را به خوبی جلب کنیم و ۵۰ میلیون تن معادل ۱۰۰ درصد ظرفیت بندر شهید رجایی نیز افزایش پیدا میکند.
عفیفی پور با بیان اینکه چهار پروژه راکد در بندر شهید رجایی وجود داشت، عنوان کرد: یکی از این پروژهها سردخانه کوثر بود که بیش از ۲۵ سال راکد مانده بود که با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی تبدیل به پروژه سرمایه گذاری شده و در حال عملیات برای بهره برداری است.
او با اشاره به اینکه پروژه بندری بندر خمیر بیش از ۱۱ سال راکد مانده بود که با حمایت استاندار و مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس نیز تا پایان سال این پروژه به بهره برداری میرسد، اضافه کرد: یکی از دیگر پروژههای بزرگ بخش دریایی کشور نیز اولین پروژه گردشگری بندری نیز در استان هرمزگان در حال اتمام عملیات است و به زودی در بندر شهید حقانی به بهره برداری میرسد.
مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه در مدت ۴۴ ماه مسئولیتم اعتبار پروژههای عمرانی ما نیز امروز بیش از ۴ برابر شده است، تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و تحریم ها، تعریف درست توجه به بنادر کوچک با حمایت استاندار هرمزگان نیز توانستیم دستاوردهای بزرگی رقم بزنیم و امروز شاهد افزایش ۱۶۰ درصدی صادرات از بندر جاسک هستیم.
او با اشاره به اینکه توانمندی صادرات در بنادر کوچک امروز افتخاری برای سازمان بنادر و دریانوردی است، اظهار کرد: امروز هر سرمایه گذاری که در بندر خلیج فارس بخواهد سرمایه گذاری کند، دغدغههای زیرساختی ندارد.
عفیفی پور با بیان اینکه اجرای طرح مقابله با سیلاب نیز یکی از پروژههای بنیادی بود که میتواند بندر شهید رجایی را در مقابل سیلابها مقاوم کند، اضافه کرد: معرفی الگوی جدید برای تغییرات اساسی محورهای مواصلاتی در بندر شهید رجایی توانست برگ زرین دیگری در بنادر و دریانوردی هرمزگان به ثبت رسید.
او ادامه داد: اجرای توزیع عادلانه بار نیز به اجرا درآمد که نیاز به همکاری دستگاههای اجرایی بیرون سازمانی هم دارد تا به صورت کامل به بهره برداری برسد.
مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه درجزیره هرمز، هنگام و لارک نیز به واسطه خدماتمان شاهد انقلابی در عرصه گردشگری هستیم، اظهار کرد: امیدوارم زحمات همکارانم را در این مدت به خوبی امانتداری کرده باشم.
مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه نیاز به پای کار آمدن تمامی دستگاههای کشور داریم و بدون کمک یکدیگر راهی به پیش نمیبریم، تصریح کرد: اگر قرار است تیری به کمان بخورد نیاز به همراهی جوان و پیر دارد و دست یاری به سمت همگان دراز میکنیم و جوان و با تجربه در کنار هم میتوانند برای توسعه بنادر هرمزگان راهگشا باشند.
علیرضا محمدی کرجی ران ضمن اعلام ضرورت افزایش شاخصهای لجستیک و کاهش هزینه کالا گفت: بندر شهید رجایی در سه دوره دهه ۷۰، دهه ۸۰ و دهه ۹۰ شاهد اقدامات چشمگیری بوده و امروز شاهد هستیم بخش خصوصی بسیار جلوتر از بخش دولتی قرار دارد والبته باید این دو بخش به هم نزدیک شوند.
کرجی ران با بیان اینکه کارگروههایی که برای شنیدن سخنان بخش خصوصی باید تشکیل شود، عنوان کرد: یکی از مشکلات کنونی کشورمان در حجاب قرار داشتن مدیران است و این قول را میدهم که از مدیران در دسترس باشم.
او با اشاره به اینکه آنچه کشور را میسازد و مسیر توسعه را سرعت میبخشد؛ توجه به نیروی انسانی است، اضافه کرد: ۴۵ روز برای مرور جایگاه فعلی بندر شهید رجایی و ارزیابی آن و تدوین برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت با مشارکت بخش خصوصی، از اولویتهای پیش رو خواهد بود.
مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه نیاز به پای کار آمدن تمامی دلسوزان کشور داریم، اعلام کرد: دست یاری به سمت همگان دراز میکنیم و یقین داریم جوان و باتجربه در کنار هم میتوانند برای توسعه بنادر هرمزگان و شکوفیی هرچه بیشتر ایران اسلامی راهگشا باشند.
در حاشیه این مراسم مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از روند اجرای پروژههای فاز سوم پایانه کانتینری و اسکلههای نفتی بندر شهید رجایی بازدید کرد.
گفتنی است؛ فاز ۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی یکی از پروژههای عظیم بندرسازی در ایران است که هم به لحاظ تجهیزات فنی و هم روند ساخت و سازهای عمرانی دارای پیچیدگیهای خاص و ویژگیهای منحصر به فرد است.
فاز ۳ توسعه پایانه کانتینری این بندر در مجموع شامل احداث ۱۴۰۰ متر اسکله، ۴ میلیون متر مکعب لایروبی و احداث ۱۱۳ هکتار محوطه کانتینری پسکرانه است که با سرمایه گذاری یکهزار میلیارد تومانی سازمان بنادر و دریانوردی در دست اجراست.
تکمیل این فاز شرایط برای پهلوگیری کشتیهای بزرگ کانتینری با ظرفیت ۱۸ هزار TEU در بندر شهید رجایی فراهم میشود و ۲.۲ هزار TEU کانتینر به ظرفیت بندر شهید رجایی اضافه میشود.
همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بازدید از طرحهای عمرانی از سه پست اسکله نفتی جدید در بندر شهید رجایی نیز بازدید کرد.
طرحهای توسعه برای فعالیتهای نفتی در بندر شهیدرجایی شامل اقدامات توسعهای از طریق جذب سرمایه گذار در بندر نفتی خلیج فارس و همچنین احداث سه پست اسکله نفتی جدید به عنوان طرحهای مهم توسعهای سازمان بنادر و دریانوردی سال ۹۹ است که با بهره برداری از این طرح ظرفیت صادرات فرآوردههای نفتی از بندر شهید رجایی بیش از ۳۰ درصد افزایش مییابد.
بندر نفتی خلیج فارس به عنوان زون نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با ۱۲ پست اسکله به عنوان مهمترین بندر نفتی زیر مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی فعالیت میکند.
انتهای پیام/