جروزالم پست نوشت اظهاراتی که اخیرا از سوی مقامات آنکارا مطرح شده و اقداماتی که آن‌ها در چند روز گذشته انجام داده‌اند، حاکی از دشمنی ترکیه با اسرائیل است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت: سخنان ضد اسرائیلی مقامات ترکیه به ویژه زمانی که با چاشنی‌های افراط‌گرایی مذهبی و ملیِ حزب حاکم عدالت و توسعه همراه می‌شود بیش از پیش نشان می‌دهد که این کشور به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به دشمن اسرائیل و همچنین ثبات منطقه است.

به نوشته جروزالم پست، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پس از آنکه اعلام کرد می‌خواهد «ایاصوفیه» را از موزه به مسجد و محل برگزاری مراسم‌های اسلامی تبدیل کند، گفت آنکارا «الاقصی» را نیز آزاد خواهد کرد. وزارت امور مذهبی ترکیه و دیگر مقامات دولت ترکیه بار‌ها و بار‌ها در ماه‌های اخیر این پیام را القا کرده‌اند که قصد متحد کردن جامعه اسلامی علیه اسرائیل را دارند.

جروزالم پست نوشت: این لحن مقامات آنکارا یادآور سخنرانی‌های ضداسرائیلی ایران در دهه ۱۹۷۰ است. هرچند ترکیه برخلاف ایران به دلیل روابط تاریخی که با اسرائیل داشته است تهدیدی برای تل‌آویو محسوب نمی‌شد، از بعد از جنگ غزه در سال ۲۰۰۹ روابط میان این دو رو به وخامت گذاشت. هم ایران و هم آنکارا از جنبش مقاومت اسلامی حماس حمایت می‌کنند و همانطور که حضور آمریکا را در سوریه ناشی از دشمنی می‌دانند اورشلیم را که هر دو بیت المقدس می‌نامند مرکز سیاست خارجی خود قرار داده‌اند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، تهدیدات ترکیه علیه اسرائیل تنها در سطح سخن و کلام نیست، بلکه این تهدیدات ایدئولوژیک نیز هستند. درست بر اساس همین ایدئولوژی است که آنکارا یک کارزار مذهبی برای حمایت از گروه‌هایی مانند حماس به وجود آورده است. 

این روزنامه نوشت تهدید بزرگتر از سوی ترکیه در منطقه احساس می‌شود، زیرا این کشور با سوءاستفاده از مصونیت خود مناطق شمالی عراق و سوریه را بمباران می‌کند و از سوی دیگر مزدوران خود و همچنین امکانات نیرو‌های دریایی و هوایی‌اش را به لیبی فرستاده است. واقعیت آن است که آنکارا تلاش می‌کند سواحل مدیترانه را تصرف کند و به این ترتیب مانع عبور خط لوله انتقال انرژی بین اسرائیل و یونان شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار