محمدرضا کشاورزیان گفت: طی سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی ۶۰۰ هکتار از اراضی بیابانی روستای دستجرد بیارجمند نهال‌کاری شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمدرضا کشاورزیان رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود با بیان اینکه طی سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی ۶۰۰ هکتار از اراضی بیابانی روستای دستجرد بیارجمند نهال‌کاری شد گفت: نهال‌کاری روستای دستجرد بیارجمند هم‌اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او با بیان اینکه تلاش شد تا در این طرح‌های نهال‌کاری از گونه‌های مقاوم با اقلیم منطقه استفاده شود افزود: بیشترین گونه گیاهی کاشته شده در منطقه را درختچه تاغ و نهال بوته آتریپلکس را در بردارد.

رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود بابیان اینکه هدف از پروژه نهال‌کاری تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از حرکت ریزگرد‌ها است تصریح کرد: یکی از برنامه‌های به جد منابع طبیعی استان سمنان بیابان‌زدایی است که در این راستا نهال‌کاری، مدیریت هرزآب، بذرپاشی، احداث بادشکن زنده، کنترل فرسایش بادی در شاهرود انجام می‌شود.

کشاورزیان بابیان اینکه عملیات بیابان‌زدایی در مناطقی نظیر خارتوران، بیارجمند، مزج و جیلان باعث کاهش هجوم ریزگرد‌ها به مناطق روستایی شده است گفت: این اقدامات در درازمدت افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از پیشرفت بیابان را نیز به دنبال دارد.

او افزود: علاوه بر این اقدامات، مدیریت چرا، قرق تاغ زار‌ها و همچنین مراقبت و حراست از نهال کاری‌های صورت گرفته نیز برای شهرستان شاهرود در دست اقدام است.

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.