طرح کاداستر اراضی کشاورزی کردستان اجرا می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طرح کاداستر در ۲۵ درصد از اراضی کشاورزی استان کردستان طی فاز اول اجرا می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، محمد فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در نخستین جلسه کارگروه کاداستر اراضی کشاورزی استان کردستان که در سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: در حال حاضر ۱۰ پلاک از اراضی کشاورزی استان در مرحله صدور سند مالکیت قرار دارند.

او با بیان اینکه مساحت کل اراضی کشاورزی کردستان یک میلیون و ۲۸۵ هزار هکتار است،افزود: تا اکنون برای اجرای طرح کاداستر (حدنگاری) قرارداد ۲۵ درصد از این اراضی با مهندسین مشاور منعقد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: در اختیار داشتن اطلاعات و داده‌های صحیح و جامع از بخش کشاورزی استان به خصوص میزان اراضی کشاورزی، موقعیت اراضی و مشخصات بهره برداران می‌تواند منجر به برنامه‌ریزی صحیح و تدوین الگوی کشت مناسب و تحلیل آتی بازار در کشور و به تبع در استان شود.

سپری با بیان این که رفع تداخل اراضی کشاورزی پیش نیاز اجرای طرح کاداستر کشاورزی است، بیان کرد: خوشبختانه این مهم با همراهی و همکاری دستگاه‌های متولی در استان به خوبی دنبال شده و امیدواریم در آینده نزدیک در راستای اجرای طرح کاداستر و رفع تداخل اراضی استان به نقطه مطلوب برسیم.

او  مهمترین هدف از  اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی را پایش، تعیین کاربری و سند دار کردن اراضی کشاورزی عنوان کردو گفت: این مهم در نهایت به سند دار کردن اراضی کشاورزی با رعایت تمامی الزامات خواهد انجامید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: اجرای این طرح در راستای قانون جامع حد نگار (کاداستر) کشور مصوب ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ مجلس شورای اسلامی است که کلیه دستگاه‌های دولتی را مکلف کرده تمام مستندات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود ازجمله مشخصات ثبتی، کاربری، نام بهره بردار و نقشه‌های مختصات جغرافیایی املاک را تهیه کرده و جهت صدور سند مالکیت حد نگار در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار دهند.

سپری بیان کرد: در راستای اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی کارگروه‌هایی شهرستانی و استانی کار نظارت بر اجرای دقیق طرح کاداستر اراضی کشاورزی را بر عهده داشته و با اجرای این مهم، زمینه سند دار کردن اراضی کشاورزی و همچنین پایش کاربری اراضی، افزایش بهره‌وری و ایجاد پایگاه اطلاعات در سطح استان محقق می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: با اجرای طرح کاداستر اراضی مالکین و بهره برداران بخش کشاورزی، بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و مجموعه جهاد کشاورزی منتفع خواهند شد.

سپری گفت: ثبت اطلاعات توصیفی و مکانی اراضی کشاورزی، تعیین تکلیف اراضی غیر ملی با حدود و صغور دقیق، جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و منابع ملی، ایجاد بستر مدیریت مزرعه، پیش بینی سطح زیرکشت و میزان تولید محصولات کشاورزی و تعیین تکلیف بهره برداران بخش کشاورزی و برنامه‌ریزی در خصوص ساماندهی ارائه خدمات به آن‌ها از مهمترین مزایای اجرای طرح کاداستر و رفع تداخل اراضی است.

او با اشاره به دستاورد‌های اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی برای سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: شناخت دقیق وضع موجود اراضی کشاورزی، امکان برنامه‌ریزی و تصمیم سازی صحیح، امکان تحلیل‌های پیچیده و دقیق و از همه مهم‌تر مدیریت صحیح منابع و بحران‌ها را برای مجموعه فراهم خواهد کرد.

منبع:مهر

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار