به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از شیوع کرونا در ایران، به دستور ستاد مقابله با کرونا اجرای طرح ترافیک در تهران از پایان نوروز ۹۹ تا ۱۷ خرداد متوقف شد.
اگرچه دستور توقف طرح از سوی ستاد مقابله با کرونا صادر شده بود و همه دستگاه ها ملزم به تبعیت از دستورات آن هستند، اما شهرداری تهران در این مدت ۶ بار به طور خودسرانه تصمیم به اجرای دوباره طرح ترافیک گرفت که هر بار هم با وتوی ستاد مقابله با کرونا مواجه شد.
در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۹۹ جلسه شورای ترافیک تهران علاوه بر حضور اعضای آن، شاهد حضور افراد غیر عضو نظیر محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر و علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران بود.
هاشمی و علیخانی که همیشه برای اظهار نظر در مورد محدوده طرح ترافیک و ساعت اجرا میگفتند، تنها قیمت گذاری در اختیار شورا هست و موارد دیگر در اختیار شورای ترافیک قرار دارد در جلسه حضور یافته بودند و بر سر لزوم اجرای دوباره طرح نظر میدادند.
اما این بار اجرای طرح ترافیک در اختیار اعضای آن نبود و به همین دلیل از زالی رئیس ستادمقابله با کرونای استان تهران دعوت شده بود تا با حضور در این جلسه از میان دو گزینه سلامت شهروندان و ترافیک زدایی از بخش کوچکی از محدوده مرکزی تهران یکی را انتخاب کند.
رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران، که با اصرار و استدلالات مدیریت شهری برای اجرای دوباره طرح ترافیک روبرو بود، اجرای دوباره طرح ترافیک را مشروط به اجرای آزمایشی یک هفتهای کرد و گفت: اگر بعداز یک هفته آمار کرونا افزایش یافت، طرح ترافیک باید دوباره متوقف شود.
طرح ترافیک نه یک هفته، بلکه یک ماه اجرا شد! در این مدت آمار ابتلا و مرگ و میر آن هم رکورد بی سابقهای زد، اما اجرای آن متوقف نشد.
مطالبات مردمی و اصحاب رسانه برای توقف اجرای طرح ترافیک شدت گرفت و پاسخ مدیران شهری اعم از حناچی شهردار تهران، مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار و محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران متفق القول این بود که در اجرای طرح ترافیک تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا هستیم. این سخن نه یک بار بلکه چندین بار از سوی این افراد مطرح شد.
بیشتر بخوانید:
عصر روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه رضا کرمی رئیس ستاد بحران شهرداری تهران در یک گفتگوی زنده تلویزیونی از یک سو به تبعیت شهرداری از ستاد کرونا و استانداری برای اجرای طرح ترافیک تاکید کرد و از سوی دیگر در واکنش به اظهار نظر مجری که گفت، زالی پیشنهاد داده که طرح ترافیک تهران متوقف شود اظهار کرد: در بحثهایی که انجام شد این پیشنهاد مصوب نشد و لذا لغو طرح ترافیک قابل اعمال نیست.
یک بام و دو هوایی و استاندارد دوگانه شهرداری در موضوع طرح ترافیک موج میزند.
در دورهای که طرح ترافیک به دستور ستاد کرونا لغو شده بود، شهرداری ۶ بار برای اجرای دوباره، تصمیم خودسرانه میگیرد و در نهایت هم متوسل به دعوت از رئیس ستاد کرونای استان تهران میشود، اما این بار که بحث لغو طرح ترافیک است مدیریت شهری با خلط موضوع مانع لغو میشود.
اختلاط دو موضوع «اجرا» و «لغو» از نظر نگارنده فریب افکار عمومی است. زیرا که آنچه از اختیار شهرداری تهران خارج است، اجرای دوباره طرح ترافیک در زمانی است که لغو آن از سوی یک نهاد بالادستی صورت گرفته است.
اما در زمانی که مجری و سیاستگذار طرح ترافیک شهرداری و شورای ترافیک هستند و از اختیار اجرا هم برخوردارند، لذا از اختیار لغو هم برخوردار هستند و نیازی به پاس دادن آن به نهادهای بالا دستی مانند استانداری و ستاد کرونا نیست و این نهادها هم برای ورود به این مسئله نیازی به پاس شورای ترافیک ندارند.
ورود نهادهای بالادستی زمانی ضرورت پیدا میکند که شورای ترافیک و شهرداری علیرغم نیاز شهر به لغو طرح ترافیک از این اقدام سر باز زنند و آنها به موجب اینکه یک نهاد بالا دستی هستند، از موضع قدرت یا تدبیر به مسئله ورود کنند.
البته اکنون علیرضا زالی رئیس ستاد کرونا استان تهران با تکیه بر تشخیص خود، پیشنهاد لغو طرح ترافیک را داده است، اما شهرداری تهران بر خلاف ادعاهای قبلی خود مبنی بر اینکه در موضوع کرونا تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم، این پیشنهاد زالی را منوط به تصویب در کارگروه خود کرده و با استناد به این که در آنجا مصوب نشده، مانع لغو طرح ترافیک میشود.
بهتر است فرمانده ستاد کرونا استان تهران در اظهار نظر برای لغو طرح ترافیک به منافع درآمدی شهرداری تهران و جایگاه بالادستی خود توجه بیشتری کند تا اگر نظر کارشناسانه او در حوزه سلامت، لغو طرح ترافیک است، اظهار نظر خود را به جای پیشنهاد در غالب دستور و اختیاراتی که دارد ارائه دهد.
گزارش از علی کاظمی
انتهای پیام/
من محل کارم منطقه 2 هست بخاطر کرونا با ماشین میام سر کار
از کل تهران طرح مدیریت پارک حاشیه ای فقط تو منطقه 2 اجرا میشه جای پارک که نیست هر جا هم پارک میکنیم جزو این طرح هست و هر روز 10 - 12 هزار تومان هزینه پارک میشه