استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد کندی معتقد است رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا با اقدامات ضدایرانی خود بستر همکاری راهبردی ۲۵ ساله تهران و پکن را مهیا کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، استفان والت، تحلیلگر برجسته آمریکایی سند راهبردی همکاری درازمدت میان ایران و چین را از تبعات اقدامات رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور در سال‌های اخیر ارزیابی کرد.

در ادامه بازتاب خبر انتشار سند همکاری راهبردی پکن و تهران، استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد کندی با یادآوری حمایت از توسعه ایران در سال ۲۰۱۶ می‌گوید: هشدار دادیم که با رشد جاه طلبی‌های چین، این کشور به دنبال متحدی در خلیج فارس خواهد بود و احتمالا ایران در صدر فهرست (گزینه‌های این کشور) قرار دارد. ترامپ و پمپئو راه دیگری را در پیش گرفتند و ایران و چین را به سمت هم سوق دادند. آفرین بر شما!

روزنامه نیویورک تایمز که اولین رسانه غربی بود که این خبر را پوشش داد در تحلیل خود ابعاد تازه مشارکت میان چین و ایران را نقطه اشتعال خطرآفرین در روابط رو به افول پکن و واشنگتن توصیف کرد و در عین حال آن را ضربه محکمی به کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، که از دو سال پیش به این سو به راه افتاده، دانست.

تحلیلگران آمریکایی از جمله گرت پورتر، تحلیلگر آمریکایی برجسته مسائل امنیتی نیز از این توافق به عنوان پاتک تهران به کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ یاد کردند. حتی نیکی هیلی، سیاستمدار تندرو ضد ایرانی سابق دولت آمریکا نیز نتوانست ناراحتی خود را انعقاد چنین توافقی پنهان کرد و در صفحه توئیتر خود از آن به عنوان «پایانی بر انزوای ایران» در عرصه جهانی تعبیر کرد.

ایران و چین در سال ۹۴ و پس از سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به تهران، در بیانیه‌ای مشترکی آغاز رایزنی‌های و مذاکرات در خصوص انعقاد قرارداد همکاری جامع ۲۵ ساله را اعلام کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار