پیرانی از لزوم رعایت نکات بهداشتی به منظور پیشگیری از بیماری کریمه کنگو خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ پیرانی مدیر کل دامپزشکی استان ایلام گفت: تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگو  یک بیماری تب دار حاد و خونریزی دهنده مشترک بین انسان و حیوان است که توسط کنه منتقل می‌شود.

او ادامه داد: این بیماری در دام علائم خاصی ندارد اما در صورت انتقال به انسان خطرساز است و جز بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام بیان کرد: در واقع دام مخزن این بیماری است و در صورت گزش توسط کنه آلوده ، ویروس این بیماری به مدت ۷ تا ۱۰ روز در بدن دام بدون بروز هیچ علامتی باقی می‌ماند و پس از این مدت به واسطه سیستم ایمنی بدن دام ، از بین می‌رود.

او مطرح کرد: با شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها ، شهروندان باید از مصرف جگر خام دام یا نیم پخته خودداری کنند.

پیرانی اظهار کرد: باید برای اطمینان از سالم بودن گوشت تازه خریداری شده ، آن را تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد یخچال قرار داد و پس از آن مصرف کرد.

او ادامه داد: از شهروندان خواستاریم تا فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در مراکز ، مراتب را با سامانه پاسخگویی سراسری دامپزشکی به شماره ۱۵۱۲ در میان گذارند.

پیرانی افزود: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو دارای مشخصه ظاهری در گوشت و دام نیست و تنها راه اطمینان از مصرف گوشت، استفاده آن بعد از ۲۴ ساعت نگهداری در یخچال و سپس پوشیدن دستکش برای قطعه قطعه کردن آن است.

او مطرح کرد: باید به دامداران آموزش داده شود که در هنگام تماس با دام از لباس پوشیده و مخصوص با رنگ روشن استفاده کنند و بعد از خروج از محل نگهداری دام ها، لباس‌های خود را تعویض نمایند.

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.