کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سفر الکاظمی به ایران زمینه ساز بستر جدید همکاری است که باید در آینده ادامه پیدا کند.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به ایران، گفت: الکاظمی به منظور سفری دوره‌ای به ایران می‌آید و کوشش می‌کند در ابتدای کار خود  به همه کشور‌های همسایه بغداد سفر و مناسبات خود را با کشور‌ها تنظیم کند.

او افزود: ایران و عراق روابط بسیار گسترده اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارند که بخش قابل ملاحظه آن به گردشگری مذهبی تهران و بغداد برمی‌گردد.

قنادباشی با بیان اینکه اکنون عراق در شرایط خاصی قرار گرفته است و امکان احیای مجدد داعش وجود دارد، گفت: بغداد محل تلاقی سیاست‌های کشور‌های مختلف است، چراکه از طرفی ترک‌ها به شمال بغداد نظر دارند، اما ایران به عنوان همسایه‌ای که بیشترین روابط و همکاری را با عراق دارد از نظر دولت این کشور یکی از اصلی‌ترین طرف‌هایی است که در تنظیم سیاست خارجی عراق جایگاه بسیار مهمی دارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: عراق بعد از حدود ۲۰ سال بی سرانجامی و دولت‌های مختلف، به سمت تدوین سیاست خارجی منظم و دائم پیش می‌رود، لذا سفر الکاظمی به ایران زمینه ساز بستر جدید همکاری، گسترش و تنظیم روابطی است که باید در آینده ادامه پیدا کند.


بیشتر بخوانید


او افزود: سفر نخست وزیر عراق به ایران، آغاز سرفصل جدید همکاری میان تهران و بغداد تعبیر می‌شود که می‌تواند در دراز مدت و میان مدت بسیار مهم تلقی شود، البته ایران هم علاقمند است با بغداد همکاری کند، چراکه اکنون امنیت عراق امنیت منطقه است.

قنادباشی ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم در منطقه، امنیت همسایگان تاثیر بسیار زیادی بر منطقه دارد، اما  غربی‌ها می‌خواهند دو موضوع ارزشمند در عراق را از بین ببرند، یکی امنیت و دیگری ساختار سیاسی که بعد از صدام در عراق تشکیل شده است و به سمت تکمیل شدن پیش می‌رود، لذا ایران هم علاقمند حفظ امنیت عراق است.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: عراق از نظر استراتژیک و ذخایر نفتی کشور مهمی است، لذا کشور‌های مختلف  سعی در تاثیرگذاری در این کشور دارند، اما در این گرداب بزرگ سیاسی اقتصادی ایران می‌تواند وزنه تعیین کننده ای در ثبات امنیت عراق باشد و الکاظمی می‌داند که همکاری با ایران به معنای کوشش برای حرکت بغداد در مسیری اطمینان بخش و بازدارندگی در برابر سیاست‌های غربی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار