کارشناسان پژوهشکده میگوی کشور دومین مرحله گشت تحقیقاتی برای تعیین زمان آزاد سازی صید میگو را در آب‌های استان بوشهر آغاز کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دومین گشت تحقیقاتی برای تعیین زمان آزادسازی صید میگو امروز در آب‌های ساحلی استان بوشهر آغاز شد.

نخستین گشت هجدهم تیر انجام گرفته بود.

پژوهشکده میگوی کشور که در بوشهر مستقر است، تیر هر سال گشت‌های تحقیقاتی خود را برای ارزیابی ذخایر میگو و تعیین زمان آزادسازی صید انجام می‌دهد.

در گشت‌های تحقیقاتی وضعیت ذخایر از نظر اندازه و وزن بررسی و اطلاعات لازم برای تعیین زمان صید میگو به کمیته مدیریت صید ارائه می‌شود.

در همین زمینه معاون پژوهش و تحقیقات پژوهشکده میگوی کشور  به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: ۳۰ ایستگاه تحقیقاتی در استان بوشهر داریم که با توجه به سابقه اطلاعاتی آن‌ها از ۳۰ سال پیش تا کنون، برای بررسی ذخایر میگو تعیین شده‌اند. این ایستگاه‌ها از مُطاف در شهرستان دیر تا جزیره شمالی در شهرستان گناوه را در بر می‌گیرد.

خسرو آیین جمشید با اشاره به اینکه در گشت‌های تحقیقاتی میزان صید بر ساعت و تلاش صیادی ارزیابی می‌شود، افزود: در این گشت‌ها مشخص می‌شود که گله‌های میگو بیشتر در چه مناطقی و در چه عمقی هستند تا صیادان بتوانند با کم‌ترین هزینه به صید بپردازند و صید ضمنی هم کاهش یابد.

او  ادامه داد: ارزیابی ذخایر میگو در عمق زیر ۱۰، ۱۰ تا ۲۰ و ۲۰ تا ۳۰ متر بررسی می‌شود و بهترین شرایط برای صید این آبزی زمانی است که ۷۰ درصد جمعیت میگو‌ها به اندازه ۱۲ سانتی‌متر رسیده باشند.

معاون پژوهش و تحقیقات پژوهشکده میگوی کشور  عنوان کرد: با توجه به اینکه میگو، کف‌زی است تنها شیوه صید آن در دنیا، روش کف روب یا ترال است. این آبزی زمانی که اکسیژن آب کم شود به لایه‌های بالاتر آب می‌آید، حالا به دنبال راهی هستیم که بتوان با استفاده از روش‌هایی مناسب با صید ضمنی کم‌تری، میگو برداشت کرد.

آیین جمشید ادامه داد: بررسی روند صید از دهه ۸۰ به این طرف نشان می‌دهد که صید میگو و در واقع ذخایر این آبزی کاهش یافته است که یکی از دلایل مهم آن صید غیرمجاز است.

او گفت: هر سال باید ۸۰ درصد ذخایر صید شوند و ۲۰ درصد برای تکثیر باقی بمانند که صید غیرمجاز اجازه نمی‌دهد این میزان باقی بماند.

این پژوهشگر همچنین معتقد است مهم‌تر از صید غیرمجاز افزایش فشار بر ذخایر، باعث شده که جمعیت میگو کاهش یابد و سهم هر صیاد از صید کم‌تر شود.

آیین جمشید آلودگی دریا و تغییرات اقلیمی را از دیگر مواردی عنوان کرد که ذخیره میگو را کاهش داده است.

او همچنین گفت: نزدیک به ۷۰ درصد ذخایر میگوی بوشهر از نوع ببری سبز(مشهور به میگوی صورتی) است که از خوش‌طعم‌ترین میگو‌های خلیج فارس به شمار می‌رود.

پارسال ۱۴۰۰ تن میگو در آب‌های استان بوشهر صید شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.