رتبه سوم آذربایجان شرقی در ارزیابی کلی کشوری از نظر شاخص گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: حفاظت از مواریث فرهنگی با توجه به گستردگی و درهم تنیدگی وظایف پیرامون این موضوع، نیازمند همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهاد‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،احمد حمزه زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: وجود برخی خلأ‌های قانونی باعث شده تا حفاظت از بافت تاریخی با مشکلات بسیاری مواجه شود و در برخی موارد شاهد آسیب به بافت یا منظر و سیمای آن باشیم، امیدواریم با رفع خلأ‌های یادشده از سوی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی امکان میراث فرهنگی در خصوص برخورد با تعرض احتمالی به بافت تاریخی، بیشتر فراهم شود.

او با اشاره به این‌که آذربایجان شرقی سال گذشته در ارزیابی کلی کشوری از نظر شاخص گردشگری رتبه سوم را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: با توجه به این‌که گردشگری فرهنگی و تاریخی محور اصلی توسعه گردشگری در استان است، اهمیت توجه و اجرای کامل ضوابط در نگهداری از بافت و آثار تاریخی باید دوچندان باشد؛ به همین منظور رعایت ضوابط و همچنین مشارکت جمعی دستگاه‌های اجرایی و مدیریت شهری در این امر ضروری است.

او تاکید کرد: یگان حفاظت ویژه بافت تاریخی، در فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تشکیل شده و با جدیت موارد مربوط به تخلفات در این حوزه رصد و اقدامات لازم انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در خاتمه با اشاره به مواد ۱۳ و ۱۴ اصل ۱۲۳ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی مبنی بر تکلیف دستگاه‌ها و نهاد‌ها برای مشارکت در حفاظت و احیای بافت تاریخی، گفت: شهرداری‌ها مکلف هستند در حوزه صیانت و حفاظت از مواریث و بافت تاریخی با تخصیص بودجه، تلاش حداکثری داشته باشند، ازاین‌رو از تمام متولیان شهری خواستاریم تا اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

حمزه زاده اضافه کرد: به استناد ماده ۱۰۲ قانون شهرداری‌ها، شهرداری‌های سراسر کشور مکلف‌اند، پیش از انجام هرگونه عملیات اجرایی در حرایم و بافت تاریخی استعلامات لازم را از میراث فرهنگی به عمل آورند و نظر میراث فرهنگی را در خصوص حفظ آثار باستانی و میزان حریم و منظر و ... اخذ کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.