عزیزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شاید محسن هاشمی و سید حسن خمینی رئیس‌جمهور مدنظر اصلاحات باشند

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: شرکت در انتخابات ریاست جمهوری؛ فقط برای زنده نگهداشتن شریان حیاتی اصلاحات است.

شاید محسن هاشمی و سید حسن خمینی رئیس‌جمهور مدنظر اصلاحات باشندوهاب عزیزی تحلیل گر مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به استعفای محمدرضا عارف از ریاست شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان (شعسا) و موسوی لاری از نایب رئیسی آن گفت: جریان‌های سیاسی در ایران فرد محور هستند تا ساختار محور.

او ادامه داد: اصطلاح طلب‌ها پیروزی در انتخابات ۹۲ را مدیون عواملی، چون اختلاف در دولت احمدی نژاد، کاندیدا شدن علی اکبر ولایتی و در نهایت مدیریت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بودند و تشکیلاتی مثل شورای هماهنگی اصلاح طلبان و شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان فقط کارکرد پسا پیروزی و مدیریت تقسیم غنائم را داشت. در انتخابات اسفند ۹۸، وقتی که پایگاه رای اصلاح طلب‌ها ضعیف شد؛ شعسا به صورت رسمی شکست قبل از رقابت را پذیرفت و لیست انتخاباتی نداد. پشت بند آن  عارف از ریاست شعسا استعفای پنهانی داد (فرار از بار مسئولیت شکست).

عزیزی افزود: در حال حاضر پنج ماهی هست که این شورا بدون متولی مشخصی بلاتکلیف است. گروهی پیشنهاد تغییر ساختار آن می‌دهند و گروهی دیگر مستأصل از انتخاب رئیس اجباری هستند. قطعا اگر این شورا کارکرد مفیدی داشت؛ برای تصدی ریاست آن رقابت ایجاد می‌شد، نه فراغت.


بیشتر بخوانید:


دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی افزود: به دلیل ولع در استفاده از قدرت و بی تفاوتی به خواست و نیاز‌های اجتماعی نسل جوان و مشارکت دادن آن در امور مدیریتی؛ ارتباط نسل جدید با نسل اول اصلاح طلبان از هم گسسته و رابطه معناداری که نسل اول و سوم را به هم پیوند دهد، وجود ندارد؛ لذا جبهه اصلاح طلبان با بحران گسست و بی اعتباری تشکیلاتی مواجه شدند. بین نسل جوان و لیدر‌های قدیمی ادبیات مشترکی برای ایجاد ارتباط وجود ندارد. افرادی مثل عبد الله نوری، بهزاد نبوی، موسوی خوئینی‌ها و سید محمد خاتمی ناتوان از ترمیم و تشکیل پایگاه اجتماعی هستند. هر چقدر هم تَکرار کنند، دیگر گذشته تکرار نمی‌شود.

کارشناس سیاسی اصولگرا گفت: از آنجایی که جریان اصلاحات فرد محور است، هنوز دو شخصیت در این جریان وجود دارد که نسبتا جوان هستند و تا حدودی می‌توانند با نسل جدید اصلاح طلبان ارتباط بر قرار کنند. محسن هاشمی رئیس فعلی شورای شهر تهران هنوز تا حدودی اعتبار دارد و به احتمال زیاد در دی ماه ۹۹ برای انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کند. حضور محسن هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری فقط برای زنده نگهداشتن شریان حیاتی اصلاحات است. خودش هم می‌داند که شانسی برای پیروزی ندارد. نفر بعدی و آخرین شانس اصلاح طلب‌ها سید حسن خمینی است که اگر ارتباط خودش را با نسل جوان حفظ کند، احتمال دارد که در انتخابات ۱۴۰۸ (ریاست جمهوری دوره پانزدهم) اصلاح طلبان را از شکست حتمی نجات دهد.  هرچند که صادق زیباکلام گفته بود: اصلاحات مُرد؛ به خاطر کرونا ختم نگرفتیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۰:۳۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
بنظرم آقای هاشمی هم جوان هست هم تجربه بحم الله خوبی دارد می تواند رییس جمهور موفقی.. برای کشور در شرایط فعلی بابحران های موجود.باشدوبعدش آقای قالیباف هم با تجربه وهم خیلی فعال هرجا رفته اونجا را آباد کرده ب امید کشوری آباد داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
سید حسن خمینی داخل گود انتخابات نمی شود هاشمی را هم نم گذارند
Iran (Islamic Republic of)
!!
۱۴:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هردو ؛ الحمد الله ، پایگاه مردمی ندارند !!
آخرین اخبار