بهرام میرزایی نویسنده و کارگردان تئاتر «مهنا» گفت: مهنا برای ما تئاتر نیست بلکه ما با شهید دوران زندگی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کتاب «مهنا» مجموعه‌ای است از روایت زندگی شهید عباس دوران از زبان همسرش، به نویسندگی بهرام میرزایی که به مرور خاطرات آغازین زندگی شخصی شهید دوران با همسرش تا زمان شروع جنگ، شهادت و بعد از آن می‌پردازد و به همت انتشارات بوی باران در ۸۰ صفحه در سال ۹۸ به چاپ رسیده است.

میرزایی نویسنده‌ای است که سال‌ها دغدغه نوشتن و تئاتر دارد. او همچنین رتبه‌های زیادی را در کارنامه ادبی خود از جمله نمایش «پل کارون» ثبت کرده است.

گفت‌وگویی خواندنی با نویسنده مهنا/ با شهید دوران زندگی می‌کنیم

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به‌مناسبت ۳۰ تیر سالروز شهادت سرلشکر خلبان عباس دوران؛ گفت‌وگویی با بهرام میرزایی تهیه کننده و کارگردان حوزه دفاع مقدس و نویسنده کتاب مهنا و دو تن از دیگر بازیگران نمایشنامه  "مهنا" داشت که خواندن آن خالی از لطف نیست.

از او پرسیدم چرا مهنا؟ میرزایی گفت: تئاتر مهنا برگرفته از مهناز نام همسر شهید دوران است.

این نویسنده در خصوص انتخاب این سوژه و پرداختن به این شهید ملی، گفت: با توجه به اینکه پایان نامه کارشناسی ارشد که تئاتر خوانده بودم در واقع میخواستم اقتباس از شخصیت و نمایش باشد که کتاب علی محمد افغانی بافته های رنج را انتخاب کرده بودم اما استادم دکتر جعفری گفت که یک شخصیت که تاثیر گذار و معاصر باشد انتخاب کنید. به زندگی شهید دوران پرداختم که شخصیت تأثیرگذار و عجیبی دارد. 

او اظهار کرد: آبان‌ماه سال ۹۴ استارت انتخاب بازیگر و تمرین‌های نمایش‌نامه مهنا را آغاز کردیم تا اینکه ۳۰ شهریورماه سال ۹۵ تا اردیبهشت ۹۷ نمایشنامه مهنا بر روی صحنه رفت؛ و این نمایش موفق توانست در این مدت ۱۱ هزار مخاطب را در میان اقشار مختلف جامعه پوشش دهد.

از او پرسیدم نیروی هوایی شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کرده است، اما چرا شهید دوران را انتخاب کردید؟ میرزایی گفت: به اعتقاد من خود شهید دعوت می‌کند، یعنی این نیست که من بگویم من انتخاب کردم. خواست خدا بود و امیدوارم لیاقت این دعوت را داشته باشم.

او اظهار کرد: سردار خداد ابراهیمی، امیر خلبان محمدی، حجت الاسلام بنیادی، سرهنگ دوستدار و بتول معلم در حوزه اجرای نمایشنامه و امیر اسماعیل لشکری و حجت الاسلام میرسلیم از شخصیت‌های تاثیرگذار در چاپ کتاب "مهنا" بودند.

گفت‌وگویی خواندنی با نویسنده مهنا/ با شهید دوران زندگی می‌کنیم

میرزایی، زنده نگه داشتن نام شهید را ضرورتی حقیقی برای پویایی جامعه دانست و افزود: اگر حقیقت زندگی شهید، برای مخاطب به ویژه جوانان به درستی تعریف شود، تاثیر آن نمایش‌نامه به وضوح خواهید دید چرا که مخاطب تشنه حقیقت است و معتقدم شهید را همانطور که هست باید گفت.

سردار ابراهیمی بار‌ها گفت که اگر تئاتر مهنا بتواند یک نفر، "یک شهید دوران" را تربیت کند شما به هدف خود رسیده اید. میرزایی عنوان کرد نمایش مهنا صد‌ها شهید دوران را تربیت کرد.

میرزایی از خاطره نمایش "مهنا" در یکی از مدارس شیراز برایمان، گفت که پس از گذشت ۴ ماه از اجرای این نماشنامه در دبیرستان اندیشه و با حضور در آن محیط، با یکی از دانش آموزان روبه رو شدم و گفت: من با دیدن نمایشنامه شهید دوران اراده کرده ام که باید حتما یکی دانشمندان ناسا شوم. خاطره های زیادی از اجرای نمایش‌نامه مهنا دارم که مجال بیان همگی آن ها در این فرصت اندک نیست.

او بر نقش موثر و پررنگ رسانه‌ها در انعکاس اخبار این نمایشنامه تاکید کرد و افزود: عکس روی جلد کتاب مهنا اثری از یکی از عکاسان رسانه فارس به نام امین برنجکار است و بنده معتقدم رسانه، اگر نباشد هیچ کاری قوت نمی‌گیرد.

میرزایی با تاکید بر اینکه قهرمانان و شهدای انقلاب را باید به نسل امروز معرفی کنیم، گفت: صداقت در اجرای مهنا باعث شد که این نمایشنامه عزتمند شود.

حرف آخر 
میرزایی: ممنون هستم از شهید دوران و سفره‌ای با برکت برای زندگی من پهن کرد و معتقدم چراغ راه شهید دوران خاموش نمی‌ماند چرا که مهنا برای ما تئاتر نیست بلکه ما با شهید دوران زندگی می‌کنیم.


بیشتر بخوانید


مهدی هاشمی شیرازی بازیگر نقش شهید عباش دوران در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: زمانی‌که من برای نقش بازیگری شهید دوران انتخاب شدم، حتی یک تئاتر هم ندیده بودم و هیچ آشنایی با جرای نمایش روی صحنه نداشتم اما  بدون هیچ‌گونه شک و تردید با جان و دل این پیشنهاد همکاری  را قبول کردم و خوشبختانه شهید نظر کرد تا توانستم به مرحله اجرا برسم و در این مسئولیت سربلند شوم.

گفت‌وگویی خواندنی با نویسنده مهنا/ با شهید دوران زندگی می‌کنیم

هاشمی شیرازی ادامه داد: همیشه سعی می‌کردم آن شخصیت عباس دوران را بازی کنم و به‌نظرم باید خالص باشی تا بتوانی نقش شهید را بازی کنی. واقعا میتوانم بگویم که حالِ من با قبلِ من، خیلی فرق میکند. واقعا هم همینطوره و احساسی است که نمیتوانم توصیف کنم.

او با بیان اینکه برای من افتخاری بود که نقش شهید دوران را بازی کنم و تمام سعی خود را به کار گرفتم تا حق مطلب ادا شود و امیدوارم که حق مطلب ادا شده باشد، گفت: تمام تلاشم این بود که مخاطبان را  از خودراضی نگهدارم.

هاشمی شیرازی گفت: همه ما مدیون شهداء هستیم، امیدوارم حداقل ما که در این جبهه هنری فعالیت می‌کنیم بتوانیم به سهم خود از این عزیزان قدردانی کنیم. و در آخر این شعر تقدیم به شهید دوران می‌کنم.

عشق بازی کار هر شیاد نیست      این شکار، دام هر صیاد نیست

عاشقی را قابلیت لازم است       طالب حق را حقیقت لازم است

سارا حمیدی بازیگر نقش همسر شهید دوران (مهناز)، بازی در این نقش را برای خود افتخاری بزرگ دانست و افزود: من ۲۲ ساله بودم که در نقش همسر شهید دوران مشغول به فعالیت و اجرا شدم و نوعی آرامش وصف نشدنی از نقش مهناز داشتم.

او اظهار کرد: بزرگترین درسی که من از اجرای تئاتر مهنا گرفتم همان "صبر" همسر شهید دوران (مهناز) بود که این ویژگی بسیار مهم برای من در زندگی یک الگو شده است.

گفت‌وگویی خواندنی با نویسنده مهنا/ با شهید دوران زندگی می‌کنیم + فیلم

حمیدی ادامه داد: در جریان ساخت این نمایشنامه، سعی کردم خودم را به نحوی به همسر شهید نزدیک کنم که بتوانم زندگی واقعی از خانواده شهید دوران را بازی کنم.

بازیگر نقش همسر شهید دوران در تئاتر مهنا، اظهار داشت: سختی‌های زیادی در این مسیر و برای اجرای این نمایش داشتم از مخالفت همسرم برای بازی در این نمایش تا ...، اما شهید دوران کمک کرد و توانستم با عشق به ایفای نقش خود بپردازم.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.