بصیرت برآمده از آموزه‌های دینی، نقشی مهم در نگرش انسان دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در اهمیت و ارزش بصیرت همین بس که اولیای خدا و پیشوایان معصوم با الهام از قرآن کریم، پیروان خود را به کسب بصیرت و به دست آوردن آگاهی‌های جهت بخش، امر می‌کردند و امر مستقیم آنها، حکایت از ارزش و نقش آفرینی این مقوله دارد. حضرت علی علیه السلام در وفات پیامبراکرم (ص) عموم مردم را به بصیرت امر نمود و فرمود: «فَانْفُذُوا عَلی بَصائِرِکمْ»؛ پس‌ ای مردم با دل بینا حرکت کنید! (نهج البلاغه، خطبه ۱۹۷، ص ۴۱۲).

ملاک ازدواج آسان در کلام جواد الائمه (ع) / بصیرت و سواد رسانه‌ای در نگاه امام جواد (ع) چگونه است؟

سیره عملی جواد الائمه (ع) و امامان معصوم در مورد همه امور بر مدار بصیرت بود؛ همه جا با تحلیل و بصیرت عمل می‌کردند و هرگز بدون سنجش و تدبیر عمیق وارد عمل نمی‌شدند. پیروان آن بزرگان نیز باید معارف و مواضع آنان را به همین شیوه تحلیل و از کار‌های ائمه (ع) پیروی نمایند.

بصیرت و موقعیت شناسی امام جواد

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم حسینی پژوهشگر و سخنران مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در روز شهادت جواد الائمه (ع) به موضوع بصیرت و موقعیت شناسی در کلام ایشان اشاره کرد و گفت: امام جواد (ع)  در مدت زمان عمر با برکت خود در پی افزایش بصیرت مومنین در مواجهه با فتنه ها و آسیب های اجتماعی بودند و تمام همّ و غمّ خود را برای ارتقای سطح بصیرت و موقعیت شناسی آن‌ها صرف می‌کردند. ایشان در حدیثی فرمودند: «مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الْمَوارِدَ أعْیَتْهُ الْمَصادِرُ»؛ هرکس موقعیت شناس نباشد، روزگار و جریان‌ها او را می‌ربایند و باعث هلاکتش می‌شوند. متأسفانه امرزه می توان به یک نمونه واضح از این بی بصیرتی در جامعه خودمان اشاره کرد و آن سیاه‌نمایی علیه نظام اسلامی است که خواست صهیونیست‌هاست؛ البته این مطلب را نمی توان کتمان کرد که در جامعه با بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی روبرو هستیم اما این بزرگ نمایی کاستی ها در همه زمینه ها، کاری عبث و زیر نظر دشمنان این انقلاب است.

ملاک ازدواج آسان در کلام جواد الائمه (ع) / بصیرت و سواد رسانه‌ای در نگاه امام جواد (ع) چگونه است؟

وی در ادامه به سفارش دیگری از امام جواد (ع) درباره سواد رسانه‌ای، تفکر انتقادی و جریان شناسی فرهنگی و سیاسی اشاره کرد و افزود: امام جواد (ع) در روایت دیگری می‌فرمایند «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ به هر کسی گوش دل دهید در واقع او را عبادت کرده اید؛ به این معنا که اگر سخنران احکام دین را می‌گوید و به انگیزه الهی سخن می‌گوید، شنونده در واقع خدا را عبادت کرده است و اگر سخنران از جانب شیطان است و از هوا و هوس و انگیزه‌های غیر الهی سخن می‌گوید، در حقیقت فرد شیطان را عبادت کرده است.

موقعیت شناسی و بصیرت در سیره و کلام امام جواد (ع)

این کارشناس مذهبی ادامه داد: با توجه به حدیث امام جواد (ع)، باید دقت داشت که در عصر جنگ رسانه‌ای راه محافظت از خودمان و اعتقاداتمان، سواد رسانه‌ای است. نباید هر خبر و سخنی را بدون مدرک و نگاه انتقادی بپذیریم؛ وگرنه تاریخ تکرار می شود و دچار همان وضعیتی می‌شویم که در زمان امام حسن مجتبی (ع) بر جامعه حاکم بود. ایشان دستور می‌دادند ولی مردم به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کردند. امروزه ماهواره و فضای مجازی پر از دروغ و سیاه نمایی علیه جامعه اسلامی ماست و دشمن از تمام  قدرت و ثروت خود برای تخریب ما استفاده می‌کند.

وی به نمونه‌ای از جنگ رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: در همین چند روز گذشته متاسفانه دشمن در دفاع از اراذل و اوباش، سارقان مسلح و کسانی که اخلال در نظم عمومی کشور کردند به پا خاست. یکی از کسانی که از این مفسدان فی الارض دفاع می‌کند، ترامپ رئیس جمهور آمریکاست که پا روی گلوی همشهریان خود گذاشته و خود عدالت را پیاده نمی‌کند. متاسفانه برخی از روزنامه نگاران و سلبریتی‌ها هم او را در این مسیر همراهی کرده اند.

حسینی در پایان گفت: امام جواد (ع) در حدیثی می‌فرمایند «هر کس کار زشتى را نیک شمارد، در آن کار شریک باشد» و صد حیف که برخی سلبریتی ها با بی تدبیری آخرت خود را می‌فروشند و نه فقط خلاف روایات معصومین بلکه خلاف آیات قرآن نیز عمل می‌کنند؛ زیرا خداوند در آیه ۳۳ سوره مائده می‌فرماید: «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا ۖ وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ»؛ همانا کیفر آنان که با خدا و رسول به جنگ برخیزند و در زمین به فساد کوشند جز این نباشد که آن‌ها را به قتل رسانده، یا به دار کشند و یا دست و پایشان به خلاف یکدیگر بِبُرند و یا به نفی و تبعید از سرزمین (صالحان) دور کنند. این ذلت و خواری عذاب دنیوی آنهاست و اما در آخرت به عذابی بزرگ معذّب خواهند بود».

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۹:۱۰ ۳۱ تير ۱۳۹۹
الهم صل علی محمد و آل محمد الهم صل علی جمیع الانبیاء ومرسلین . بصیرت امروز ینی من و شما جبهه دشمن رو بشناسیم متحد باشیم و در این روزهای سخت مردم و نظام بیاری هم برسیم تا دلیر مردان ما دانشمندان ما و عزیزان ما در شرکت های دانش بنیان ما رو به سمت اسلام نوین پیش ببرند و چنان تمدن و قدرتی بسازیم که دنیا به چشم ندیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۳۱ تير ۱۳۹۹
السلام علیک یا محمدابن علی(ع).یا جوادالائمه بحق امام رضا کمکمون کن.دست خالی ردم نکن آقاجان...........
آخرین اخبار