نماینده پیشین ایران در سازمان ملل گفت: چین در پیشرفت‌های صنعتی خوب عمل کرده است و این مهم برای آمریکا قابل قبول نیست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد، در سمینار «برنامه ۲۵ ساله ایران و چین و چشم انداز مناسبات دو کشور در دو دهه» گفت: اختلافات چین و آمریکا ریشه دار است وبیماری کرونا موجب تشدید آن شد، البته این ویروس ضربه بزرگی به رهبری واشنگتن زد و آمریکا در مسائل فرهنگی و بهداشتی ضعیف است و بدترین عملکرد را داشت.

او افزود: سیاست خارجی آمریکا بر ایجاد تفرقه استوار است و هرجا توافق و همکاری بود سعی در بهم زدن آن داشت و اگر موفق نشد سعی در جو ایجاد کردن داشت.

خوشرو ادامه داد: تنش بین چین و آمریکا حتی به تجارت هم مربوط نیست، آمریکا در ۴٠ سال گذشته تولید ناخالص داخلی حدود ٣ تریلیون بود و اکنون ٢٢ تریلیون است، یعنی ٨ برابر شده است، حالا که تولید ناخالص ملی چین ۵١ برابر نسبت به ۴٠ سال گذشته است.

سفیر و نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد گفت: چین در پیشرفت‌های صنعتی و حوزه‌های دانش بنیان بسیار خوب عمل کرده است و این موضوع برای آمریکا قابل قبول نیست.

او افزود: جنگ سردی بین آمریکا و چین خواسته یا ناخواسته در حال جریان است، چینی‌ها سیاست را به حاشیه بردند و اقتصاد را محور قرار دادند.

خوشرو با بیان اینکه چین و ایران منفعت خود را در نظر دارند، گفت: ایران نیازمند یکسری تکنولوژی و سرمایه است که کشور چین توانایی ارائه آن را دارد، در مقابل هم پکن انرژی می‌خواهد که تهران می‌تواند آن را تامین کند.

سفیر و نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه موقعیت استراتژیک ایران کمک می‌کند که با چین رابطه داشته باشیم گفت: سند همکاری ٢۵ ساله ایران و چین نقشه راهی است، به نظر بنده با همه کشور‌ها برنامه ٢۵ ساله داشته باشیم، چین در زمینه فقر زدایی موفق بوده است و ما هم می‌توانیم از آنها درس بگیریم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار