پروژه های آبخیزداری در ۲۷ هزار هکتار از اراضی استان سمنان در ۸ شهرستان میامی، شاهرود، دامغان، سمنان، مهدیشهر، سرخه، آرادان و گرمسار اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، فرهاد عبدالشاه معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری سالجاری در سطح ۲۷ هزار هکتار در دستور کار منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان است.

او با بیان اینکه این پروژه‌ها در ۸ شهرستان میامی، شاهرود، دامغان، سمنان، مهدیشهر، سرخه، آرادان و گرمسار اجرا خواهد شد، وی افزود: پیگیری مراحل اجرای این پروژه‌ها در حال انجام است و در صورت تأمین اعتبار عملیاتی خواهد شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: این عملیات در ۲۱ حوضه آبخیزو با اعتباری بالغ بر ۲۴۰ میلیارد ریال در حال برنامه ریزی می‌باشد.

عبدالشاه همچنین به آخرین وضعیت طرح‌های آبخیزداری سال ۹۸ اشاره کرد و ابراز داشت: پروژه‌های اجرایی سال گذشته در ۲۸ حوضه بود که برخی از آن‌ها تکمیل شد و برخی نیز پیشرفت ۹۵ درصدی دارند که تا پایان سال مالی (پایان شهریورماه) به اتمام می‌رسند.

در سال ۹۸ از محل صندوق توسعه ۲۰۰ میلیون یورو (یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان) برای اجرای طرح‌های آبخیزداری کشور اختصاص یافت که از این میزان ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه طرح‌های آبخیزداری استان اسمنان تخصیص یافت. ۱۵ درصد از این بودجه برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، مستند سازی و فرهنگ سازی، کاداستر، توانمند سازی جوامع محلی، عملیات بیولوژیکی و ۸۵ درصد آن نیز برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان در نظر گرفته شد.

تاکنون ۱/۵میلیون هکتار از اراضی و حوزه‌های آبخیز استان مورد مطالعات توجیهی قرار گرفته است و مطالعات تفصیلی حدود ۲۴۰ هزار هکتار در ۱۳ حوزه در حال مطالعه است. طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۸ به حجم ۷۳۰ هزار متر مکعب عملیات سنگ و ملات وحدود ۶ میلیون متر مکعب عملیات خاکی با هدف کنترل سیلاب و کنترل فرسایش خاک در استان سمنان اجرا شده است.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.