جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد برخی باکتری‌ها از فلز منگنز برای رشد و تکثیر خود استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان موفق به کشف نخستین باکتری‌ شدند که از فلز منگنز برای رشد استفاده می‌کنند.

جارد لیدبتر، میکروبیولوژیست در موسسه فناوری کالیفرنیا گفت: داستان کشف این باکتری بسیار شگفت انگیز بود. ما در حال کار بر روی یک ماده صورتی به نام منگنز کربونات در شیشه مربا بودیم. پس از کار این شیشه را با آب پر کردیم و به همان حال گذاشتیم. پس از ۱۰ هفته که به صورت اتفاقی دوباره به آن رجوع کردیم، مشاهده کردیم که این فلز سیاه و شکننده شده بود.

پیش‌تر محققان احتمال می‌دادند برخی باکتری‌ها از فلز منگنز برای رشد خود استفاده کنند. نزدیک به یک قرن پیش دانشمندان کشف کردند باکتری‌ها از الکترون‌های عناصری مانند نیتروژن، سولفور و آهن استفاده می‌کنند. برخی از این تحقیقات نشان داد باکتری‌ها می‌توانند از این الکترون‌ها همانند کربوهیدراتی که انسان‌ها در غذا دریافت می‌کنند، برای رشد خود بهره ببرند.


 بیشتر بخوانید


با این حال، استفاده باکتری‌ها از الکترون‌های منگنز برای رشد برای نخستین بار است که کشف می‌شود. وقتی باکتری‌های از الکترون منگنز استفاده می‌کنند، آن را تبدیل به ماده‌ای سیاه رنگ به نام اکسید منگنز می‌کنند. اکسید منگنز در تمامی کره زمین یافت می‌شود.

این دانشمندان با استخراج باکتری‌های موجود در شیشه مربا، پی به وجود ۷۰ باکتری مختلف بردند. سپس این دانشمندان اقدام به جداسازی دو نوع باکتری موجود کردند و مشاهده کردند آن‌ها اقدام به اکسید کردن منگنز می‌کنند. در واقع با افزایش جمعیت باکتری ها، میزان تولید اکسید منگنز نیز افزایش می‌یافت. همین موضوع تایید کرد این باکتری‌ها از منگنز برای رشد و تکثیر خود بهره می‌برند.

اکسید منگنز به وفور در آب مشاهده می‌شود. دانشمندان بر این باورند این کشف می‌تواند باعث کنترل بهتر آب آشامیدنی از وجود اکسید منگنز شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار