نذر حجاب، یکی از نذر‌هایی است که به منظور ترویج چادر به عنوان پوشش برتر در جامعه صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از کوچه پس کوچه‌های قدیمی مولوی عبور کرده و برای پیدا کردنش از بازاری‌های آن منطقه پرس‌وجو کردم که اغلب قدیمی‌های بازار به منصف و خیّر بودنش اذعان می‌کردند و افرادی هم که عمر حضورشان در این بازار به یکی دو سال گذشته می‌رسید، از حُسن رفتار و فعالیت زیاد او در کار‌های خیر می‌گفتند که همیشه زبانزد عام و خاص است.

وارد یکی از مراکز خرید بازار حضرتی مولوی شدم. چند قدمی مغازه‌اش بودم که متوجه حضور او در یکی از مغازه‌های کوچکش شدم که پارچه‌های چیده شده دور تا دور آن نظرم را جلب کرد.

پس از سلام و احوالپرسی، در گوشه‌ای از فضای بیرونی مغازه‌اش نشستیم و از شروع کارش برایم گفت. نامش اسدالله سلیمانی، امّا در میان بازاریان و افرادی که به خوبی او را می‌شناسند به حاج آقا سلیمانی شهره است.

در دهه ۵۰، یعنی زمانی که تنها ۱۱ سال داشت از شهرستان به تهران آمد و حدود نیم قرن است که در عرصه پوشاک فعالیت می‌کند. ابتدا کارش را با بافندگی شروع کرد و پس از کسب تجربه وارد حوزه پوشاک و خیاطی شد و از دهه ۸۰ هم به فکر فعالیت در عرصه محصولات حجاب افتاد که تا الان توانسته است حضور پررنگ و موثری در آن داشته باشد.

وی با اشاره به خاطرات خود که به همراه برخی از همکارانش در دوران دفاع مقدس برای رزمندگان لباس گرم تولید می‌کردند, بیان کرد: از همان دوران به فعالیت‌های جهادی علاقه داشتم و در حال حاضر هم به فعالیت در حوزه پوشاک و حجاب علاقه زیادی دارم و معتقدم که علاوه بر فعالیت یدی باید کار دلی هم انجام داد تا مورد رضایت خدا  قرار گیرد.

حاج آقا سلیمانی با بیان اینکه حجاب اولویت کاری‌اش است, اظهار کرد: حجاب برای من و چند نفر از همکارانم در اولویت است، چرا که از موضوعات بسیار مهم دین ما است و احساس می‌کنیم که می‌توانیم در رشد و ترویج حجاب مثمرثمر باشیم و خدا را شکر، صاحب چادر هم در این سال‌ها به همه ما کمک کرده است تا بتوانیم در این راستا قدم‌های خوبی برداریم.

نذر حجاب؛ نذری مقاوم برای تبدیل محدودیت ها به فرصت های بهتر

این خیّر با اشاره به تشکیل مجموعه‌ای از تولیدکنندگان حجاب تصریح کرد: بنده و برخی از همکارانم, انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب را تشکیل داده‌ایم که تا این لحظه در عرصه تولید، مطالبه گری و طراحی بسیار موفق عمل شده و کار‌های خوبی هم اتفاق افتاده است.

وی گفت: اگر در این مسیر حمایت شویم نه تنها در کشور بلکه در سراسر جهان می‌توانیم به یک الگوی موفق در عرصه حجاب تبدیل شویم تا جایی که کشور‌های منطقه و مسلمان را تحت پوشش قرار دهیم و به عنوان بزرگ‌ترین کشور تولید کننده محصولات حجاب شناخته شویم و به فعالیت در این عرصه بپردازیم.

حاج آقا سلیمانی در رابطه با تأسیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب ادامه داد: این انجمن پایه یک اتحادیه صنفی است که برای اولین بار در کشور به وجود آمده است و هدف از این کار، گسترش و ترویج حجاب در جامعه است که امیدواریم الگوی خوبی برای فعالان این حوزه باشد.

وی با اشاره به ایده نذر حجاب افزود: از زمان تولید چادر به فکر نذر حجاب افتادم، چون از همان زمان معتقد بودم که چادر به عنوان یک پوشش کامل باید به صورت ارزان در دسترس بانوان قرار گیرد و با وجود اینکه بنده هنوز مستأجر هستم، اما معتقدم که در این مسیر نباید نگاه اقتصادی صِرف داشت که اگر چنین باشد نمی‌توانم ادعا کنم که در عرصه چادر حضرت زهرا (س) فعال هستم.

این خیّر اذعان داشت: در مسیر این نذر, باید به این موضوع فکر کنم که هر کسی می‌تواند در این عرصه کار کند و محصولات خود را به فروش برساند، امّا مزیت نذر حجاب این است که از نگاه اقتصادی صِرف فاصله می‌گیریم و به چادر عشق می‌ورزیم، چرا که اعتقاد داریم این یادگار حضرت فاطمه زهرا (س) تبرّک زندگی ما است.

حاج آقا سلیمانی نذر حجاب را یک عشق دانست و تأکید کرد: من، عشق زیادی به پوشش، آن هم از نوع چادر دارم، چرا که برایم مقوله بسیار مقدسی است و در دوران دفاع مقدس دیده‌ام که چه زنانی با همین چادر نه تنها از کشور خود دفاع کرده‌اند، بلکه در این مسیر نیز همراه همسر خود بوده‌اند و از طرفی دیگر، چادر سفارشی از سوی شهدا است که اغلب آن‌ها در وصیت نامه‌های خود به این موضوع اذعان کرده‌اند. 

نذر حجاب؛ نذری مقاوم برای تبدیل محدودیت ها به فرصت های بهتر

وی تصریح کرد: در حقیقت، نذر حجاب، یک نوع نذر مقاوم است که یک روزه تمام نمی‌شود و وقتی زنانی را می‌بینم که برای اولین بار در خصوص این نذر شنیده‌اند و از چادر استقبال می‌کنند و علاقه‌مند می‌شوند که از آن  استفاده کنند برای من بسیار لذت بخش است، چرا که در طول این سال‌ها زنان زیادی از سرزمینم را دیده‌ام که از طریق این نذر چادری شده‌اند و همین موضوع باعث شده است تا نذر روز‌های پنجشنبه‌ها را نیز در برنامه کاری‌ام قرار دهم که در این نذر, چادر‌های کهنه را با نمونه جدید آن هم با قیمتی پایین تر تعویض می‌کنم.

وی گفت: در این پنج سال، حدود ۱۲۰۰۰۰ هزار چادر تحت عنوان نذر حجاب توزیع شده که در تمامی این سال‌ها با استقبال چشمگیری از طرف بانوان روبرو بوده و این موضوع باعث شده است که در ادای این نذر بیش از پیش ثابت قدم‌تر باشم تا جایی که هر روز بیشتر به خدمت در جبهه حجاب علاقه مندتر ‌شوم.

این خیّر در پایان با اشاره به روند افزایشی قیمت چادر در بازار خاطرنشان کرد: چند سالی می‌شود که از گرانی لجام گسیخته چادر می‌گذرد و هنوز هیچ گونه اتفاقی نیفتاده است؛ به طوری که قیمت یک چادر ۳۰۰-۲۰۰ هزار تومانی به سرعت افزایش یافته و در حال حاضر قیمت چادر در بازار به حدی گران است که چادر‌هایی با کیفیت بالا با قیمت‌های میلیونی در حال فروش هستند.

بهشتی، مسئول بسیج خواهران اقشار هم  در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص همکاری بسیج اصناف با خیّرین نذر حجاب اظهار کرد: در سال‌های گذشته، سازمان بسیج اصناف و بازاریان طی یک همایشی با حضور مسئولان لشکری و کشوری از تمامی فعالان عرصه عفاف و حجاب که در طول سال به شکل‌های متفاوتی قدم‌هایی برای این موضوع برداشته‌اند تجلیل می‌شد، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، نذر حجاب به صورت متفاوتی برگزار شد.

وی گفت: طرح نذر حجاب حدود ۵-۴ سالی است توسط حاج آقا سلیمانی و برخی دیگر از خیّران این عرصه در سطح تهران انجام می‌شود که امسال بسیج اصناف هم متولی این امر در سطح استان شد که این می‌تواند فرصت مناسبی برای ترویج این نذر خوب در جامعه باشد.

مسئول بسیج خواهران اقشار گفت: در شرایط فعلی که هر کسی به نوعی نذر می‌کند، نذر حجاب باعث می‌شود که محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و بهترین بهره‌وری را برای جامعه داشته باشیم.


بیشتر بخوانید:


گزارش از فاطمه میرزایی دخت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار