کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد از آغاز فاز دوم مرمت آرایه‌های بقعه ستی فاطمه خبر داد.

بازپیرایی بقعه ستی فاطمهمجید علومی، کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: فاز اول مرمت تزئینات بقعه ستی فاطمه در سال ۸۶ با تصویب طرح مرمت بنا و آرایه‌های آن در کمیته تخصصی سازمان میراث فرهنگی کشور، از سوی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد به صورت امانی و به همت کارشناسان مرمت آثار تاریخی این پایگاه آغاز شد.

او افزود: پس از شناخت اثر، عملیات اجرایی شامل لایه برداری اندود‌های الحاقی روی تزئینات، مستند نگاری و بازخوانی نقوش، انجام آنالیز‌های مختلف جهت شناخت مواد و مصالح و رنگدانه ها، تثبیت آرایه‌های گچی و رنگی و استحکام بخشی لایه‌های آستر، بستر و تزئینات صورت گرفت، ولی پس از انجام ۵۰ درصد از اقدامات یاد شده در بنا متاسفانه به دلایل مختلف ادامه کار متوقف شد و هم اکنون پس از گذشت ۱۰ سال اجرای فاز دوم آن آغاز شده است.

علومی با اشاره به اینکه در فاز دوم حفاظت و مرمت تزئینات شامل لایه برداری اندود‌های الحاقی و تثبیت و استحکام بخشی آرایه‌ها در دستور کار است، اظهار داشت: از آن جایی که آرایه‌ها در معماری سنتی و تاریخی ما نقش ویژه دارد و به نوعی شناسنامه بنا محسوب می‌شوند، رعایت اصول و مبانی حفاظت، مرمت و احترام به اصل اثر، توجه به ارزش‌های تاریخی و کالبدی آن و پرهیز از دخل و تصرف بی جا نقش ویژه‌ای در پیش برد اهداف مرمتی خواهد داشت.

او افزود: بقعه ستی فاطمه دارای آرایه‌های قابل توجه و زیبایی شامل تزئینات گچی (قطار بندی و تزئینات مهری)، تزئینات رنگی (نقوش اسلیمی و کتیبه‌های قرآنی به خط ثلث) و طلاچسبان و سنگ بری است که دارای ظرافت خاصی بوده و نشانگر آن است که بانی آن یک بانوی هنرشناس باسلیقه بوده است.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این بنا، گنبد خیاره‌ای آن است که تنها گنبد باقی مانده این سبک از گنبد‌های دوره تیموری درایران است و نمونه مشابه آن در کشور‌های آسیای میانه وجود دارد.

بقعه ستی فاطمه که از یادگار‌های دوره تیموری در شهر یزد است، محل دفن ستی فاطمه همسر امیرچقماق شامی حاکم قدرتمند یزد در دوره تیموری است.

او از بانوان خیر و تاثیرگذار زمان خود بوده و بر اساس مندرجات تاریخ محلی و کتیبه‌های موجود در برخی بنا‌های تاریخی، آثار عام المنفعه زیادی از خود به جای گذاشته که می‌توان به مرمت مسجد جامع کبیر یزد، ساخت آب انبار، چاه آب سرد، کاروانسرا و خانقاه اشاره کرد.

انتهای پیام/ غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.