نشست امسال مجمع عمومی به صورت مجازی برگزار می‌شود/ احتمال ارائه بیانیه ویدئویی کیم جونگ اون

مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم دارد به علت شیوع ویروس کرونا، امسال نشست سران کشورها را به صورت مجازی برگزار کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه تصمیم گرفت به علت شیوع ویروس کرونا به جای آنکه سران جهان ماه سپتامبر (شهریور-مهر) در سازمان ملل گردهم آیند ویدئو‌هایی را ارسال کنند.

این اقدام زمینه شرکت مقاماتی همچون کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، را در نشست مجمع عمومی سازمان ملل فراهم می‌کند که در ارتباط با سفر به آمریکا محتاطانه برخورد می‌کنند.

قرار بود نشست سالانه سازمان ملل با حضور مقامات بلندپایه همراه با جشن یک هفته‌ای هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این نهاد جهانی باشد، اما آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، ماه مه پیشنهاد داد سران جهان بنا به مشکلاتی که ممکن است در ارتباط با سفر آن‌ها به نیویورک وجود داشته باشد بیانیه‌های خود را به صورت ویدئویی ارسال کنند.  از این رو مجمع عمومی سازمان ملل که ۱۹۳ عضو دارد روز چهارشنبه تصمیم به اتخاذ تدابیر ویژه‌ای گرفت.

به موجب این تصمیم، هر یک از رؤسای‌جمهور، معاونان آن‌ها، ولیعهد یا شاهزاده، رئیس دولت، وزیر یا معاون وزیر می‌توانند بیانیه‌های از قبل ضبط شده خود را ارسال کنند و این بیانیه‌ها پس از معرفی از سوی نماینده آن‌ها که به صورت فیزیکی در سالن مجمع عمومی سازمان ملل حضور دارد پخش خواهد شد.

طبق سنت، صد‌ها مراسم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود، اما تیجانی محمد بانده، دیپلمات اهل نیجریه و رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل، در نامه‌ای به کشور‌ها اعلام کرد به دلیل شیوع کرونا و محدود کردن افرادی که در ساختمان سازمان ملل حضور پیدا می‌کنند امسال این مراسم به صورت مجازی برگزار می‌شود.

آمریکا به عنوان کشور میزبان مقر سازمان ملل موافقت کرد به مقامات و دیپلمات ها‌ی همه کشور‌های عضو این سازمان مجوز ورود به آمریکا را برای شرکت در این نشست اعطا کند، اما دیپلمات‌ها می‌گویند واشنگتن همواره شمار اعضای هیئت‌های اعزامی برخی کشور‌های دشمن همچون ایران را محدود می‌کند.

رهبر کره شمالی از سال ۲۰۱۸، سه بار با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به منظور گفتگو درباره مسئله خلع سلاح هسته‌ای دیدار کرده است، اما تاکنون به آمریکا سفر و با در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکرده است.

هیئت نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل درباره اینکه آیا رهبر این کشور برای نشست امسال بیانیه‌ای ویدئویی را ارسال خواهد کرد یا خبر اظهارنظری نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار