سرکنسول چین در نیویورک از آمریکا خواست تصمیمش را برای تعطیلی کنسولگری چین تغییر دهد

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، سرکنسول چین در نیویورک امروز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد اگر واشنگتن تصمیمش را در این باره تغییر ندهد، با واکنش‌های قانونی و لازم پکن مواجه خواهد شد.

این بیانیه در پایگاه اینترنتی سرکنسول چین در نیویورک منتشر شده و در آن آمده است: آمریکا به صورت ناگهانی خواستار این موضوع شد که کنسولگری چین در هیوستون همه فعالیت‌های خود را در روز ۲۱ ماه ژوئیه متوقف کند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز به این موضوع واکنش نشان داد.

بر اساس این بیانیه، این یک اقدام تحریک آمیز سیاسی یکجانبه از سوی طرف آمریکایی بود که به صورتی جدی، قوانین بین المللی و معیار‌های اساسی حاکم بر روابط بین الملل و همچنین توافقات دو جانبه کنسولی بین چین و آمریکا را نقض می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: چین قاطعانه چنین اقدام غیرقابل توجیهی را که سبب ایجاد اختلال در روابط بین چین و آمریکا خواهد شد، محکوم می‌کند. چین از آمریکا می‌خواهد فوراً از این تصمیم اشتباه دست بردارد. در غیر این صورت، پکن واکنش‌های قانونی و ضروری را نشان خواهد داد.

در این بیانیه تصریح شده است: چین به اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشور‌ها متعهد است. نفوذ و مداخله هرگز در سنت سیاست خارجی چین جایی ندارد. اماکن دیپلماتیک چین در آمریکا مشغول پیشبرد درک دوجانبه بین دو ملت و دوستی بین آن‌ها و همچنین پیشبرد مراودات و همکاری‌ها بین دو کشور هستند.

سرکنسول چین در نیویورک در این بیانیه همچنین اعلام کرد: در حوزه کنسولی، دوستی زیادی بین دو کشور وجود دارد که به تلاش‌های خردمندانه هر نسل نسبت داده می‌شود. او همچنین اعلام کرد افراد در همه بخش‌ها در چین و در حوزه‌های کنسولی در بحبوحه شیوع همه گیری کووید ۱۹ به یکدیگر کمک می‌کنند و این اقدام سبب تداوم دوستی‌ها می‌شود.

در این بیانیه تصریح شده است: چین بر این باور است که آمریکا باید صدای مردم را بشنود و سبب پیشبرد روابط بین چین و آمریکا شود، به جای این که بر اساس نیات سیاسی، مغرضانه عمل کند.

در پایان این بیانیه آمده است: سرکنسول چین در نیویورک همچنان به پیشبرد مراودات و همکاری‌های محلی در حوزه کنسولی خود ادامه می‌دهد، تا جایی که سبب تقویت دوستی بین مردم دو کشور شود.

تنش اخیر بین آمریکا و چین پس از آن به مرحله تازه‌ای رسیده که واشنگتن کنسولگری چین در هیوستون را تعطیل کرد و به دیپلمات‌های چینی حاضر در آن تنها سه روز مهلت داد تا این مرکز را ترک کنند. پکن هم در اقدامی تلافی‌جویانه دستور توقف فعالیت کنسولگری آمریکا در چنگدو را داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار