به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مشهد با جمعیت ۳/۵ میلیون نفر در سفرهای درون شهری همیشه با چالش ترافیک رو به رو بود تا اینکه به همت مسئولین شهری کلنگ قطار شهری مشهد به زمین زده شد اتفاقی که می توان گفت قطار توسعه را در کلانشهر مشهد سرعت داد.
او می افزاید: در اتصال فرودگاهها به سطح شهر، اولین شهری بودیم که توانستیم فرودگاه شهید هاشمینژاد را به سطح شهر متصل کنیم و در این محور جز رکورد دارهای کشوری محسوب می شویم .
او ادامه داد: برای اینکه بتوانیم خط سه را اجرا کنیم به سه فاز تقسیم کردیم، فاز یک خط سه قطار شهری مشهد به طول ۵/۳ دهم کیلومتر از پایانه امام رضا (ع) تا میدان شهداست که نزدیک ترین ایستگاه ( باب الجواد) در این خط قرار می گیرد.
کیامرز گفت: منابع مالی فاز یک خط سه قطار شهری مشهد را تامین کردیم، تونل در این فاز به طور کامل به اتمام رسیده است است و در حال ساخت هفت ایستگاه هستیم.
او بیان می کند: فاز دو خط سه قطار شهری مشهد، از میدان شهدا تا امامت ۴۹ هست، فاز ۳ از امامت ۴۹، تا الهیه می باشد و از پایانه امام رضا تا سیدی است.
کیامرز تصریح می کند: برای خط ۳ قطار شهری مشهد هم اکنون حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، با توجه به این که طولانیترین خط قطار شهری مشهد خط ۳ میباشد باید برنامه ریزی خاصی برای تامین منابع مالی آن داشته باشیم ،شهرداری در حال تامین منابع است و ما امیدواریم منابع تامین شود و به برنامه ۱۴۰۰ برسیم.
مدیر عامل قطار شهری مشهد تاکید می کند: در خط ۲ قطار شهری مشهد ۱۰۰ واگن قرارداد بستیم و توانستیم واگنها را تامین کنیم، با توجه به نوع ظرفیت، تعدادی از واگنهای خط ۲ را در خط ۳ استفاده می کنیم و برای راه اندازی ۵.۳ دهم کیلومتر احتیاج به واگن نداریم.
کیامرز اظهار می کند: خط ۴ به طول ۱۷ و نیم کیلومتر است که از خواجه ربیع شروع و به سمت میدان شهدا و به سمت جاده سرخس شهرک شهید رجایی و شهید باهنر است، تلاش داریم تا در سال های آتی ،تونل این خط را به اتمام برسانیم، کلنگ عملیات اجرایی شفت و آماده سازی برای حرکت دستگاه حفاری تی بی ام ، زده شده است.
او می افزاید: تملکات در منطقه مهر مادر صورت گرفته و هم اکنون در حال شروع عملیات اجرایی خط ۴ هستیم که در ۸ ماه آینده کار را برای شفت به اتمام میرسانیم و در اوایل سال ۱۴۰۰ ورود دستگاه تی بی ام و شروع حفاری خط ۴ را در برنامه داریم برای ساخت خط ۴ قطار شهری مشهد،به اعتبار ۷ هزار میلیارد تومانی نیاز داریم که کمک دولتی را می طلبد.
مدیر عامل قطار شهری مشهد ادامه می دهد: در بحث نیروی انسانی جدا از مشاوران و پیمانکاران اصلی ۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال زایی در مترو مشهد ایجاد کردیم. با ساخت قطار شهری صنعتهایی همچون خرید آهن آلات ، مصالح، میلگرد نیشابور ،کارخانجات تابلو سازی و ...زنده شدند چراکه ما یکی از منابع اصلی خریداری بتن شهر مشهد هستیم .
کیامرز بیان می کند: امیدواریم بتوانیم هم سرعت را کم نکنیم و هم اشتغالزایی را حفظ کنیم، چنانچه مترو تعطیل شود ۵ هزار نفر بیکار می شوند و ضربه سنگینی به جامعه مهندسین و کارگری وارد میشود .
گزارشگر: فاطمه غلامی
انتهای پیام// ف.غ