وزیر خارجه آمریکا با استناد به تاریخ مدعی شد پکن به آسانی می‌تواند مناطق بیشتری از دریای چین جنوبی را به سرزمین‌های تحت حاکمیت خود ضمیمه کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد دریای جنوبی چین جز قلمرو امپراتوری دریایی پکن محسوب نمی‌شود.

مایک پمپئو که به نظر می‌رسد آماج حملات انتقادی خود نسبت به پکن را شدت بخشیده، در حساب شخصی خود در توییتر آورد: سیاست ایالات متحده کاملا واضح است، دریای جنوبی چین جزو امپراتوری دریایی چین نیست. اگر پکن قوانین بین المللی را نقض کند و ملل آزاد هیچ اقدامی صورت ندهند، تاریخ نشان داده که چین به سادگی سرزمین‌های بیشتری را به قلمرو خود الحاق می‌کند.

وزیر خارجه چین تاکید کرد اختلافات دریایی چین باید از طریق قوانین بین المللی حل شود.

پمپئو روز چهارشنبه نیز اعلام کرد واشنگتن از کشور‌هایی حاشیه دریای جنوبی چین در برابر زیاده‌خواهی‌های پکن حمایت می‌کند. وی گفت کشور‌هایی که تصور می‌کنند چین حقوق دریایی آن‌ها را نقض کرده، روی حمایت آمریکا حساب باز کنند. مایک پمپئو همچنین گفت که آمریکا این موضوع را در مجامع بین‌المللی مطرح خواهد کرد.

پیش از این وزارت امور خارجه چین ضمن متهم کردن آمریکا به ایجاد شکاف میان کشور‌های منطقه اعلام کرد واشنگتن عمدا کشتی‌ها و ناو‌های خود را به دریای جنوبی چین ارسال می‌کند تا قدرت‌نمایی کند.

چین مدعی مالکیت ۹۰ درصد از دریای جنوبی چین است که منطقه‌ای انرژی‌خیز است، اما برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز مدعی مالکیت بخش‌هایی از این منطقه هستند. تنش‌های بین چین و آمریکا طی ماه‌های اخیر به دلیل تصویب قانون امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ، مناقشه دریای جنوبی چین و شیوع ویروس کرونا، شدت گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار