دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به اشتغال دانشجویان توجه ویژه‌ای نشان داده است و هر ساله دانشجویان فارغ التحصیل را وارد بازار کار می‌کند.  

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از مراکز آموزش عالی با بیش از ۱۷۶ آموزشکده و دانشکده در سطح کشور و بیش از ۲۵۰ هزار دانشجو به عنوان بزرگترین دانشگاه ایران شناخته شده است.

این دانشگاه در آغاز با عنوان «مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم» شناخته شده بود و زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کرد، اما در سال ۱۳۹۰ طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی به «دانشگاه فنی و حرفه‌ای» تغییر یافت و زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شناخته شد.

هر ساله ۳۱ تیر تا ۶ مرداد به عنوان هفته ملی مهارت شناخته می‌شود و آموزش‌های مهارتی باعث ارتقا و تولید علم و فناوری، پویایی فکر، کارآفرینی، کاریابی و اشتغال خواهند شد. دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های سراسر کشور است که آموزش و اشتغال دانشجویان همواره در تناسب با یکدیگر عمل کرده و این دانشگاه به اشتغال دانشجویان توجه ویژه‌ای نشان داده است و هر ساله دانشجویان فارغ التحصیل را وارد بازار کار می کند. 

فعالیت‌های آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به منظور آماده سازی دانشجویان برای فعالیت در مشاغل فنی و حرفه‌ای انجام می‌گیرد و کارایی و توانایی دانشجویان را در این زمینه افزایش می‌دهد. فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای به علت اینکه در طول تحصیل خود آشنایی بیشتری با دستگاه‌های فنی داشته اند در زمان جذب اشتغال هم به راحتی می‌توانند در کارخانجات تولیدی، شرکت ها، ادارات، کارگاه‌های خصوصی، تعاونی‌های تولیدی و مراکز خدماتی به فعالیت مشغول شوند.

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  درباره دلیل نام گذاری ۶ مرداد به عنوان روز آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: ۶ مرداد ماه در تقویم آموزشی کشور به عنوان روز مهارت، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی شناخته شده است که این موضوع نشانگر اهمیت کشور به ارزش آموزش‌های مهارتی دانشگاه است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به مناسبت ۶ مرداد ماه یعنی روز آموزش فنی و حرفه‌ای درباره دستاورد‌های دانشگاه گفت: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای طی چند سال اخیر فعالیت‌های کمی و کیفی مختلفی از نظر آموزشی انجام شده است.

او افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای از نظر کمی یعنی تعداد جمعیت دانشجویی و تعداد مراکز علمی پیشرفت‌های خوبی داشته است. تا پایان سال تعداد مراکز آن از ۱۷۳ به ۱۸۰ عدد خواهد رسید و سالیان طولانی است که سعی کرده ایم همیشه این مراکز را افزایش دهیم.

صالحی عمران تصریح کرد: در دو الی سه سال گذشته حدود ۷۰۰ رشته کد محل در دوره‌های کاردانی پیوسته، ناپیوسته و کارشناسی پیوسته به دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه شده است و وسعت دهی به رشته‌های فنی و حرفه‌ای در کل کشور بسیار حائز اهمیت است.

تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام دانشگاه فنی و حرفه‌ای

صالحی عمران با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی نیمه تمام دانشگاه فنی و حرفه‌ای را از نظر فضای آموزشی تکمیل کرده ایم، تاکید کرد: بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام دانشگاه فنی و حرفه‌ای به اقتدار رسیده است و توسعه امکانات و فضا‌های ورزشی دانشگاه را از نظر کمی فراهم کرده ایم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیان کرد: فضای مناسبی را برای ادامه تحصیل دانشجویان در دوره‌های عالی و مهارتی ایجاد کرده ایم که توسعه تغییرات کیفی از مهم‌ترین تغییرات عمده ما در طول عمر دانشگاه بوده است که در این خصوص اقدامات زیادی انجام داده ایم.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای

تغییر سرفصل حدود ۴۵ رشته از مقطع کاردانی پیوسته

او اضافه کرد: تغییر سرفصل‌ها و دروس یکی از مهم‌ترین تغییرات کیفی دانشگاه فنی و حرفه‌ای بوده است که با مجوز ارائه شده از سمت وزارت علوم، حدود ۴۵ رشته از مقطع کاردانی پیوسته تغییر سر فصل شدند و دانشجویان ورودی ۹۸ با تغییر سرفصل‌های جدید دروس خود را شروع کردند. بقیه سرفصل دوره‌های کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم درحال تغییر و تحول هستند که امیدواریم با بهبود شرایط کنکور این مراحل را به تکمیل برسانیم.

صالحی عمران مطرح کرد: توانمند سازی اعضای هیئت علمی با مباحث روز نوین و فناوری‌های جدید از دیگر اقدامات دانشگاه فنی و حرفه‌ای بود تا دانشجویان بتوانند از تمام آموزش‌های روز دنیا به درستی بهره ببرند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه دانشگاه ارتباط تنگاتنگی بین برنامه درسی و فرصت کار به وجود آورده است، تاکید کرد: آموزش‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای به منظور آماده سازی دانشجویان برای جذب به بازار کار صورت می‌گیرد و این موضوع بسیار حائز اهمیت است، به همین علت امسال حدود ۱۶۰ الی ۱۷۰ رشته را ثبت کردیم و در سال جدید رشد بالایی را از این نظر احساس خواهیم کردیم. جایگزینی ۵۰ رشته جدید همراه با ساماندهی آموزش‌های مهارتی انجام شده است.

مهارت

نزدیک شدن دانشگاه فنی و حرفه‌ای به آموزش‌های مهارتی

صالحی عمران درباره برنامه‌های جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال جدید گفت: ارتقای اعضای هیئت علمی را در دستور کار هیئت امنا قرارداده ایم که بعد از اتمام مراحل قانونی آئین نامه جدیدی که تحت عنوان «شق سوم آئین نامه» است با کمک وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی خواهد شد. اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌توانند از آموزش‌های پژوهشی و مهارتی در دانشگاه استفاده کنند؛ چرا که در گذشته ۲ آئین نامه تحت عنوان «آموزشی و پژوهشی» و آئین نامه «مهارتی» وجود داشته است و این عامل از تغییرات کیفی جدید برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال جاری است.

او گفت: تصویب شق سوم آئین نامه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای که همراه با آموزش‌های پژوهشی و مهارتی است باعث می‌شود تا از آموزش‌های نظری فاصله بگیریم و به آموزش‌های مهارتی و عملی بودن دروس نزدیک شویم تا این روند برای سهولت بازار کار دانشجویان در آینده مورد استفاده قرار بگیرد و به آنان تکنیک‌های کار و اشتغال آموزش داده شود، البته تا کنون ۶۰ درصد دروس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت عملی آموزش داده شده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه ارتقای خوابگاه‌ها و آزمایش‌ها از دیگر برنامه‌های مهم این دانشگاه در سال جاری است، تاکید کرد: نوسازی تجهیزات، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها از دیگر برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه است که تا پایان سال با کمک مالی ۲۱۰ میلیار تومانی از طریق بودجه مجلس و هیئت امنای دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید عملی شود.

فنی و حرفه‌ای

صالحی عمران اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظر دارد تا از طریق آموزش‌های کمی و کیفی، دانشجویان این دانشگاه را بعد از زمان فارغ التحصیلی وارد بازار کار کند و بتواند در اشتغال عادی دانشجویان نقش تاثیرگذاری داشته باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
بفرمایید ایشان با اکبر طبری چه نسبتی دارد؟