رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان از مرمت و موریانه زدایی «مسجد علی» قهرود با همکاری هیئت امناء مسجد واداره اوقاف وامورخیریه کاشان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهران سرمدیان، معاون مدیر کل ورئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: به علت آسیب جدی موریانه‌ها در قسمت‌هایی از این بنا، کنترل و پاکسازی موریانه‌های مسجد علی قهرود در دستور کار اداره میراث فرهنگی کاشان قرار گرفت.

او با تاکید بر اینکه مسجد علی قهرود یکی از ارزشمند‌ترین بنا‌های دوره ایلخانی این شهرستان است افزود: کار موریانه زدایی و مرمت این مسجد با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتباراتی که هیئت امنای مسجداز طریق خیرین جذب کرده بودند و همچنین بخشی از هزینه‌ها از طریق موقوفات مسجد توسط اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان کاشان تامین شد.

به گفته او، اقدامات انجام شده در مرمت این مسجد شامل، پاکسازی گرد و غبار ازسطوح با برس نرم، تمیزکاری چوب‌ها با استفاده از محلول آب و الکل، تزریق محلول سم به داخل شکاف ها، تثبیت اولیه چوب ها، بتونه کاری و پر نمودن شکاف‌های بزرگ و کوچک، تثبیت نهایی و همچنین تعویض تیر‌های کاملا آسیب دیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان، با اشاره به اینکه نوع ساختار و همچنین مصالح به کار رفته در ساخت مسجد به مرور زمان باعث شده بود تا این بنا در معرض آسیب‌های متعدد قرار گیرد گفت: با بررسی‌های انجام شده در محل مشخص شد که تیر‌های چوبی موجود در ساختار بنا زمینه مناسبی برای تغذیه موریانه‌ها فراهم آورده بوده و در دیوار‌ها و همچنین در دیگر اجزای چوبی بنا آثار خوردگی موریانه وجود داشت.

سرمدیان، یادآور شد: این آسیب‌ها مورد توجه قرار گرفت و با نظارت دقیق کارشناسان و مجوز اداره کل استان، اقدامات و روش‌های رفع آسیب موریانه و نیز اقدامات پیشگیرانه به روش علمی وحفظ اصالت و مرمت و مقاوم سازی سازه بنا انجام شد.

به گفته او، چوب از جمله مواد مقاوم در سازه‌های تاریخی بویژه در مناطق کوهستانی بوده و از سوی دیگر، چون دارای مواد آلی است به سادگی می‌تواند توسط حشراتی که از این مواد تغذیه می‌کنند دچار فرسودگی شده و خسارت‌های غیر قابل جبرانی را به وجود آورد.

او، بیشترین آسیب موریانه‌ها را در داخل شبستان مسجد که در چهار جهت اصلی، ۹ غرفه به عمق تقریبی ۲ متر دارد که سقف آن با استفاده از ۶ تا ۵ تیر چوبی به طول ۴ متر ساخته شده است دانست و گفت: همچنین جهت کلاف کشی قوس‌های سقف شبستان از ۱۲ الوار چوبی به طول تقریبی ۵ متر که از وسط برش خورده استفاده شده است در این قسمت در برخی از غرفه‌ها آسیب موریانه‌ها باعث ایجاد ترک‌هایی در سقف شده بود.

شایان ذکر است: مسجد تاریخی «علی» در قهرود که به شماره ۴۲۲۸ در پنجم آذرماه سال ۱۳۸۰ به ثبت ملی آثار تاریخی ایران رسیده است در بخش مرکزی بافت قدیم روستای زیبای قهرود قرار دارد.

این بنا با توجه به آثار و تزئینات باقیمانده از جمله کاشی‌های مستقر در سردر ورودی به شبستان اصلی و درب پر از نقش و کتیبه مربوط به سال ۷۰۰ هجری قمری و هنمچنین کاشی‌های داخل محراب که از نوع کاشی‌های زرین فام و مربوط به خاندان ابی طاهر کاشانی است قدمت مسجد را حدود ۸۰۰ سال پیش و همزمان با دوران مغول معرفی می‌کند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار