چای ترش یکی از گیاهان دارویی است که از حدود ۴۰ سال پیش در سیستان و بلوچستان کشت و در این سال‌ها بصورت خام در اختیار دلالان قرار گرفته است.

چای ترش، محصولی سازگار با آب و هوای سیستان و بلوچستانقاسمی، کارشناس اقتصاد کشاورزی شمال استان سیستان و بلوچستان گفت: در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: یکی از سازگارترین گیاهان دارویی با توجه به شرایط اقلیمی سیستان و بلوچستان گیاه دارویی چای ترش یا چای قرمز است.

او بیان کرد:از این گیاه در صنایع دارویی صنایع غذایی و همینطور از الیاف آن در صنایع کاغذ سازی استفاده می‌شود.

قاسمی افزود: این محصول اقتصادی علی رغم سود بالا و کشت مناسب هم در جنوب استان و هم در شمال استان، حمایت نشده است.

گنجعلی؛ کارشناسان گیاهان دارویی نیز در این خصوص گفت:با وجود خشکسالی‌ها و همینطور شوری خاک در مناطقی از سیستان و بلوچستان این گیاه کشت می‌شود و باید گفت در برابر آفت‌های مختلف بسیار مقاوم است.

او گفت:چای ترش گیاهی است با بوته‌هایی به ارتفاع ۲ تا ۳ متر، که معمولا در اردیبهشت کشت و در آبان ماه به برداشت می‌رسد.

بهلولی کارشناس گیاهان دارویی با بیان اهمیت چای ترش گفت:با توجه به اینکه چای ترش از اهمیت بالایی برخوردار است بصورت پایلوت در مجتمع تحقیقاتی دانشگاه زابل این گیاه کشت و صنایع تبدیلی آن (تی بگ) راه اندازی شد.

رفعت پور رییس جهاد کشاورزی دلگان نیز گفت:بزودی صنایع تبدیلی و فرآوری چای ترش در جنوب استان و شهرستان دلگان راه اندازی می‌شود.

حالا باید دید با وجود صنایع تبدیلی چای ترش در جنوب و شمال استان آیا دست دلالان از این بازار پر سود و سرمایه کوتاه می‌شود یا خیر!

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.