معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان گفت: مالکان بنا‌های فرسوده و مخروبه، زمین و ساختمان‌های نیمه تمام باید به منظور پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی، وضعیت اماکن خود را در اسرع وقت تعیین تکلیف کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سیدمهدی قویدل معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان گفت: از آنجا که آسیب‌های اجتماعی در بافت‌های فرسوده زیاد است، این مکان‌ها به پاتوق معتادان متجاهر و کانون وقوع برخی جرائم تبدیل شده است.

او افزود: وجود این بنا‌ها موجب کمرنگ شدن مدیریت شهری و نظارت اداری و اجتماعی، از بین رفتن زیرساخت ها، اتلاف اموال عمومی و خصوصی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان شده اند به همین جهت تعیین تکلیف و ساماندهی بنا‌های مخروبه به ویژه در بافت ناکارآمد (شامل بافت‌های فرسوده و تاریخی) ضرورت دارد.

قویدل با اشاره به مصوبه دومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در ۲۴ تیرماه ۹۹، تصریح کرد: در جلسه اخیر، مقرر شد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، پیگیری ساماندهی اماکن مخروبه و ناکارآمد، بنا‌های فرسوده و بافت‌های تاریخی که متولی آن‌ها شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند را عهده دار شود.

او بیان داشت: مالکان باید بنا‌های مخروبه و ناکارآمد که بلااستفاده رها شده‌اند را تعیین تکلیف کرده و شهرداری کرمان هم موظف است با هماهنگی میراث فرهنگی و نیروی انتظامی حداکثر ظرف مدت یک هفته ۱۰ نقطه را در هر منطقه شهر کرمان مشخص و با هماهنگی مقام قضایی ظرف مدت کوتاهی اقدام مناسب را در راستای وظایف و اختیارات خود به عمل آورند.

معاون دادگستری کرمان گفت: لازم است قبل از اجرای طرح، از طریق رسانه‌های جمعی اخطار‌های لازم به مالکان داده و اطلاع رسانی‌ها انجام شود.

او افزود: شهرداری کرمان نیز باید با همکاری و حمایت معاونت عمرانی استانداری، ظرف مدت ۲۴ ساعت، لیست ۱۳ نقطه اطراف بازار کرمان و محدوده بافت تاریخی را مکتوب و با هماهنگی معاونت اجتماعی دادگستری به مقام قضایی ارائه کند.

قویدل تاکید کرد: شهرداری برابر قانون باید نسبت به تخریب و رفع مشکل بنا‌های مخروبه به مالکان اخطار دهد و چنانچه از سوی آن‌ها توجهی نشود، طبق ماده ۱۱۰ قانون شهرداری اقدامات لازم را انجام دهد.

او تصریح کرد: ماده ۱۱۰ قانون شهرداری تصریح دارد، نسبت به زمین یا بنا‌های مخروبه و غیر مناسب با وضع محل و یا نیمه تمام واقع در محدوده شهر (در خیابان، کوچه و یا میدان) قرار گرفته و منافی با پاکی و پاکیزگی و زیبایی شهر و یا موازن شهرسازی باشد، در صورت اقدام نکردن مالک، شهرداری می‌تواند راساً در این زمینه اقدام کند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: مالکان نیز موظفند برای پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی در محل بنا‌های مخروبه خود، به شهرداری مراجعه و نسبت به تعیین تکلیف ملک خود اقدام کنند در غیراینصورت هزینه تخریب و ۱۵ درصد جریمه نیز برعهده مالک خواهد بود.

قویدل در بخش دیگری از سخنانش از رفع مشکلات حاشیه شهر کرمان در آینده‌ای نزدیک خبرداد و افزود: این موضوع با همکاری استانداری کرمان، شهرداری و سایر دستگاه‌های متولی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار