مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در مقاله‌ای سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا را غیر اصولی و معامله‌گرانه دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید با انتشار مقاله‌ای در نشریه نیویورک دیلی سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را غیر اصولی و مبتنی بر معامله دانست.

بولتون در این مقاله به اظهار نظر در مورد سیاست‌های دونالد ترامپ پرداخته و معتقد است سیاست‌های رئیس جمهور میلیاردر آمریکا همانند شغل پیشین او بر اصل معامله و سود و زیان او پایه گذاری شده است.

بولتون در بخشی از گزارش خود آورده است در حالی که به انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در آمریکا نزدیک می‌شویم، محافظه کاران جمهوری خواه خود را در شرایط نامطلوبی می‌بینند. آن‌ها کاملا به این درک رسیده ند که عقاید دونالد ترامپ با آن‌ها یکسان نیست و حتی رئیس جمهور آمریکا در سیاست‌های خودش هم با ناکامی مواجه شده است. او به جای اجرای سیاست‌ها یا اصول اصلی خود، صرفا روی موضوع انتخاب مجدد خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا متمرکز شده است.

از سوی دیگر، جمهوری خواهان نگرانند که اگر جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود و در کنار آن دموکرات‌ها کنترل سنا و مجلس نمایندگان آمریکا را به دست بگیرند، خطرات بزرگی متوجه حزب جمهوری خواه خواهد بود. ترامپ نیز با استفاده از این شرایط خود را بهترین گزینه برای ریاست جمهوری معرفی کرده و معتقد است حزب گزینه جایگزین بهتر از او ندارد. با این حال، برخی معتقدند همین اظهارات ترامپ نشان دهنده اعتراف او به شکست است.

اشتباهات ترامپ در شیوه مدیریت همه گیری ویروس کرونا -که به تنها می‌تواند سبب از بین رفتن امید‌ها برای انتخاب مجدد او شود- سبب می‌شود او گزینه‌های کمی در اختیار داشته باشد. از این رو، او در تلاش برای تغییر موضوع است و با انتشار توئیت‌هایی که خطرات پیروزی بایدن را گوشزد می‌کند، امید دارد اشتباهاتش در مقایسه با خطراتی که دولت بایدن ایجاد خواهد کرد، نادیده گرفته شود.

بولتون در ادامه مقاله خود آورده است: ترامپ سعی می‌کند مسائل حیاتی که در دولت او با بحران مواجه شده است را حذف کند، اما همه به این درک رسیده اند که او در پیشبرد مسائل ضروری شکست خورده است. به عنوان مثال، سیاست ترامپ در قبال چین یکی از این موارد است. او در سه سال نخست حکومت خود برای حل و فصل مسئله کسری تجاری دیرینه آمریکا و چین به دنبال توافق بود که در این زمینه شکست خورد. او برای دستیابی به یک توافق با چین، مسائلی همچون نگرانی‌های مربوط به اقدامات خصومت آمیز پکن در دریای چین جنوبی، اهدافش برای تحت استیلا در آوردن تایوان، و نایده گرفتن تعهد پکن برای حفظ شرایط هنگ کنگ پس از تحویل آن از سوی انگلیس، مطرح کرد.

با شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، ترامپ در ابتدا مقصر بودن پکن را در ارتباط با این موضوع نادیده گرفت و ترجیح داد ارائه اطلاعات نادرست از سوی چین، پنهان کاری و اظهار نادرست عمدی آن‌ها بی پاسخ بگذارد. در عوض، ترامپ تلاش کرد تا مذاکرات تجاری با چین را زنده نگه دارد و هر گونه مسئله‌ای در این باره را رد کرد تا اقتصاد آمریکا -که برگ برنده او برای انتخاب مجدد محسوب می‌شود- دچار مشکل نشود. او در روز ۲۴ ماه ژانویه در توئیتر خود نوشت: «چین سخت در تلاش برای مهار ویروس کروناست. آمریکا از تلاش‌های آن‌ها و شفافیتشان به شدت تمجید می‌کند. این موضوع موثر واقع خواهد شد. به طور خاص، من به نیابت از مردم آمریکا می‌خواهم از رئیس جمهور شی تشکر کنم!»

اما مدتی بعد لفاظی‌های واشنگتن علیه پکن در ارتباط با موضوعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شدت گرفت. ترامپ اقدامات قاطعانه‌ای از اعمال تحریم‌های اقتصادی تا دستور تعطیلی کنسولگری چین در هیوستون را پیش گرفت. ستاد انتخاباتی ترامپ به سختی تلاش کرد تا بایدن و حزبش را در قبال چین «نرم» نشان دهد.

بولتون در انتهای این مقاله ضمن اشاره به رویکرد ضد چین خود معتقد است در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات سوم نوامبر سیاست معامله گرانه او بار دیگر ظهور خواهد کرد. این اتفاق پیشتر در ارتباط با کره شمالی و تهدیدات هسته‌ای او رخ داد؛ ترامپ در ابتدا از مواجه با آتش و خشم با کره شمالی خبر داد و پس از آن سه مرتبه با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کرد. احتمال می‌رود او برای بالابردن بخت خود در انتخابات نوامبر، چهارمین دیدار خود را با رهبر کره شمالی در ماه اکتبر برگزار کند. در ارتباط با چین نیز اوضاع به همین منوال است. ترامپ به رغم اعمال اقدامات تنبیهی علیه چین و شرکت‌های چینی کافیست یک پیام تبریک از شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دریافت کند تا بار دیگر مذاکرات با پکن را از سر بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار