کارشناس محیط زیست با انتقاد از سوزاندن زباله‌های شهری، گفت : سمی‌ترین و سرطان‌زاترین آلاینده‌های سمی از زباله‌ها ایجاد می‌شود .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ اسرافیل صالحی یک کارشناس محیط زیست با انتقاد از سوزاندن زباله‌های شهری، گفت : سمی‌ترین و سرطان‌زاترین آلاینده‌های سمی از زباله‌ها ایجاد می‌شود که در آن‌ها لاستیک و پلاستیک وجود دارد و متاسفانه زباله‌های شهری مملو از زباله‌های پلاستیکی است و سوزاندن آن‌ها سلامتی مردم را به شدت تهدید می‌کند.

او با بیان اینکه موضوع خیلی مهم محیط زیست که این روز‌ها اصلا به آن توجه نمی‌شود زباله سوزی است، گفت : اصولا زباله‌های شهری به دلیل اینکه تفکیک نمی‌شود و زباله‌تر و خشک با هم هستند، سوزاندن آن‌ها همراه با پلاستیک به مدت طولانی باعث انتشار آلاینده بسیار خطرناک و سمی بنام «دای اکسین‌ها و فوران‌ها» می‌شود که از سرطان‌زاترین آلاینده‌ها است.

این فعال محیط زیستی منطقه اورامانات افزود: معضل سوزاندن زباله در سایت پاوه هم مدت‌ها باعث اذیت و آزار روستا‌های همجوار بود که خوشبختانه با همکاری و پیگیری روستا‌های همجوار سایت زباله، سمن‌ها و فعالان محیط زیست و قاطعیت دادستانی پاوه، مدتهاست که زباله سوزی در سایت پاوه انجام نمی‌شود.

او ادامه داد: البته اینکه مدتهاست زباله سوزی در سایت پاوه انجام نمی‌شود نتیجه مکاتبات و پیگیری‌های فراوان بود که توسط سه ضلع مردم، سمن‌ها و دادستانی انجام پذیرفت و کسانی که بخواهند این راه را طی نمایند باید صبور و دارای پشتکار باشند و از طرفی هم قاطعیت دستگاه قضایی شهر خود را داشته باشند.

او گفت: این روز‌ها شاهد سوزاندن زباله در نزدیکی شهر روانسر هستیم که به شدت خطرناک است و سلامتی مردم منطقه را تهدید می‌کند که جا دارد مسوُولان این شهرستان تدبیری برای رفع این معضل محیط زیستی کنند.

صالحی افزود: زباله سوزی و ایجاد آلاینده‌های خطرناک و سمی به لحاظ اخلاقی بسیار ناپسند و به لحاظ قانونی مخالف صریح قانون بوده و در قانون مجازات شدیدی بر آن وضع شده است.

او ادامه داد: از آنجایی که مدیریت پسماند در بسیاری از شهر‌های کشور به صورت بسیار ابتدایی و سنتی انجام می‌شود و مدیریت پسماند‌ها صرفا جمع آوری زباله از سطح شهر و انتقال آن به بیرون شهر می‌باشد، امید است با زباله سوزی وضعیت سلامتی مردم از آنچه که هست بدتر نشود.

او گفت: سازمان محیط زیست و شهرداری‌ها اگر نمی‌توانند سایت‌های پسماند استاندارد تاسیس کنند حداقل وضعیت را از آنچه موجود است بدتر نکنند و اجازه دهند زباله‌ها در طبیعت و در یک محدوده مشخص باقی بماند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.