مدیر جهاد کشاورزی ارزوئیه با اشاره به قدمت بالای قنات قادرآباد گفت: این قنات،قابلیت ساماندهی و یکپارچه سازی اراضی، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و احداث استخر پرورش ماهیان گرمابی را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، رضا  امیری پاک، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه در جلسه ای که با حضور کارشناسان سازمان و بهره برداران قنات قادر آباد در خصوص ساماندهی این قنات در محل مديريت این شهرستان برگزار شد، گفت: قنات قادرآباد شهرستان ارزوئیه دارای قدمت بالایی است و با توجه به اینکه دبی ورودی به مزارع در حدود ۲۵۰ لیتر در ثانیه است، قابلیت ساماندهی و یکپارچه سازی اراضی، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار یا کم فشار و احداث استخر پرورش ماهیان گرمابی را دارد.

او افزود: برای بهره وری بیشتر از قنات قادرآباد  نیاز به تشکیل شرکت تعاونی با حضور کلیه مالکان قنات و  انتخاب یک نماینده وجود دارد. 

یعقوبی، معاون شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در این جلسه درباره  آبزی پروری گفت: شهرستان ارزوئیه قابلیت پرورش ماهیان گرمابی و ماهیان خاویاری را دارد که توجیه پذیر، اشتغال زا، درآمدزا و مفید برای مزرعه است.

او افزود: کارشناسان استان هم توانایی و مهارت کامل برای طراحی و اجرای این پروژه را دارند و طراحی به صورتی انجام می‌شود که آب قنات، پس از ورود به سایت پرورش ماهی، مجددا به خود قنات برگشت داده می شود، یعنی : خروجی آن به قنات است. در این صورت این آب غنی شده قنات برای کشاورزی بسیار مفید است.

 در این جلسه بهره برداران قنات، خواستار تخصیص اعتبار لازم برای اجرای آبیاری کم فشار و  ترمیم قنات که با رشد بوته‌ها و درختچه‌ها در قنات، مانع از انتقال آب به پایین دست شده و تنها راه حل آن لایه روبی و احداث باکس بتنی است، شدند.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار