رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: خراسان جنوبی خدمات دهنده بیش از یک سوم صادرات ایران به افغانستان بوده و موقعیتی مناسب برای ورود به بازار این کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، خامه زر در جلسه مشترک کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی بیرجند با موضوع آشنایی فعالان اقتصادی استان با بازار کشور اسپانیا با اشاره به ظرفیت‌های خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی خدمات دهنده بیش از یک سوم صادرات ایران به افغانستان است.

او افزود: همچنین خراسان جنوبی می‌تواند در کشاورزی، صنعت و توریسم در حوزه تجارت فرامرزی نقش شایسته‌ای داشته باشد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند گفت: خراسان جنوبی موقعیتی مناسب برای ورود به افغانستان است.

حسین ملکی، مدیر عامل یک شرکت توسعه تجارت هم در این جلسه تحریم‌ها را یکی از دلایل اختلال بازار زعفران ایران دانست و افزود: آمادگی داریم زعفرانی با کیفیت بالا در اختیار شرکت پرسیانول بگذاریم مشروط به اینکه این شرکت بازاریابی محصول را به عهده گیرد.

او با بیان اینکه فرآوری محصول می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها شود، اظهار کرد: اسپانیا با استفاده از دستگاهی با لیزر زعفران را سرخ می‌کند که اگر پای این دستگاه به ایران باز شود، نقش موثری در روند اقتصاد زعفران استان و ایران خواهد بود.

ملکی بیان کرد: خراسان جنوبی دارای کالا‌هایی بوده که قابلیت واردات به اسپانیا را دارد، اما حلقه مفقوده بازار پژوهشی و زبان است.


بیشتر بخوانید


صادرات ۱۸۶ میلیون دلار از استان

معاون گمرک خراسان جنوبی هم در این جلسه با اشاره به عملکرد چهارماهه نخست سال جاری بیان کرد: مجموع کالا‌های صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان از نظر ارزشی ۱۸۶ میلیون و ۱۱۳ هزار دلار و از نظر وزنی یک میلیون و ۴۹ تن بوده است.

ظفرنیا ادامه داد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۹۸ درصد و از لحاظ وزن ۴۳ درصد افزایش داشته است.

او با اشاره صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود اظهار کرد: از ابتدای سال جاری هزار و ۵۷۳ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۳۵ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۳۸ دلار و به وزن بالغ بر ۴۷۳ هزار و ۴۰۷ تن تنظیم شده است.

معاون گمرک خراسان جنوبی ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد اظهارنامه ۲۶ درصد، به لحاظ ارزش ۱۷ درصد و از نظر وزن ۱۵ درصد افزایش را داشته است.

معاون گمرک خراسان جنوبی اظهار کرد: صیفی‌جات، سیمان، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ بر، کاشی و سرامیک، روغن سوخت تقطیری، گازوئیل، نخود آبگوشتی، هیدروکربن سبک، نمک و تخم مرغ خوراکی عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان بوده است.

ظفرنیا افزود: همچنین عمده این اقلام به کشور افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و تایوان صادر شده است.

او با اشاره به صادرات ماده ۱۱۶ بیان کرد: پنج هزار و ۲۹۸ فقره پروانه به ارزش ۱۵۰ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۸۷۹ دلار به وزن بیش از ۵۷۵ هزار تن ارائه شده است.

ظفرنیا ادامه داد: این میزان نسبت به چهارماهه مشابه سال گذشته از نظر تعداد پروانه ۵۳ درصد، از نظر ارزش ۱۳۷ درصد و از نظر وزن ۷۷ درصد افزایش داشته است.

معاون گمرک خراسان جنوبی بیان کرد: عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل شیشه، سیمان، خوراک آماده طیور و ایزوگام بوده است.

ظفرنیا بیان کرد: کل صادرات زعفران کشور در سال گذشته ۲۷۵ تن بوده که ۱۶۶ تن از آن به اسپانیا صادر شده است.

انتهای پیام /  ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.