مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر در جنوب سیستان وبلوچستان گفت: جم یا جمبولان یکی از درختان نادر گرمسیری کشور بوده که عمر آن بیش‌از ۱۰۰ سال است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، حبیب رئیسی مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر در جنوب سیستان وبلوچستان گفت: جم یا جمبولان یکی از میوه‌های گرمسیری است که به صورت پراکنده در شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند، سرباز و راسک کشت می شود که سطح زیر کشت آن در شهرستان نیکشهر حدود پنج هکتار و در سایر نقاط جنوب سیستان وبلوچستان بصورت پراکنده دیده می‌شود.

او گفت: تمامی قسمت‌های درخت جم دارای خواص دارویی بوده و این درخت با رشد سریع، زمان میوه دهی آن بعد از پنج سال است.

مدیرجهادکشاورزی نیکشهر تصریح کرد: این گونه گیاهی یکی از درختان نادر و کمتر شناخته شده در کشور است که شاید یکی از دلایل زیست زنبورهای وحشی عسل در نیکشهر وجود همین درخت باشد زیرا گل‌های این درخت دارای شهد فراوانی است و از همین رو باعث جذب زنبورهای عسل می‌شود.

او با بیان اینکه این درخت همیشه سبز دارای تاج، شاخ و برگ متراکم و ریشه‌ای قوی است که این ویژگی آن را در برابر کم آبی و خشکسالی مقاوم کرده افزود: زمان برداشت میوه آن از اواسط تیر آغاز و تا پایان مرداد ادامه دارد.

رئیسی خاطرنشان کرد: این میوه شبیه و هم اندازه زغال اخته و یا گیلاس بوده و بر خلاف زغال اخته دارای هسته‌ای نرم است.

او اظهارداشت: این درخت مقاوم به خشکسالی و دارای خواص درمانی فراوانی است.

مدیرجهادکشاورزی نیکشهر گفت: با توجه به تقاضای کشاورزان، جهاد کشاورزی با همکاری بخش خصوصی در سال‌های گذشته به تولید نهال در این شهرستان اقدام کرده و برای فصل کشت بین کشاورزان به صورت رایگان توزیع می‌شود.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار