به بهانه پخش سریال گذر از رنج‌ها از آی‌فیلم عربی مصاحبه‌ای با بازیگر نقش مه‌لقا در این مجموعه نمایشی جذاب داشتیم که از نظر می‌گذرانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «گذر از رنج‌ها» از جمله سریال‌های جذاب و خاطره‌انگیز تلویزیون در یک‌دهه گذشته است؛ سریالی به کارگردانی فریدون حسن‌پور که به روایت زندگی از کودکی تا میانسالی زنی به نام دنیا می‌پردازد. بیژن امکانیان، پیام دهکردی، پژمان بازغی، مجید پتکی، ماه‌چهره خلیلی، شیوا طاهری، نگین معتضدی و مهران رجبی ازجمله بازیگران این سریال به‌شمار می‌روند. آزیتا ترکاشوند نیز بازیگر نقش «مه‌لقا» در سریال گذر از رنج‌هاست.

مه‌لقا زنی قوی و مستقل است که به تنهایی زندگی می‌کند. آن‌گونه که خود ترکاشوند نیز اذعان می‌کند مه‌لقا شخصیتی پیچیده و چندلایه و جذاب دارد که می‌تواند برای هر بازیگری وسوسه‌کننده باشد. ترکاشوند می‌گوید برای بازی در نقش مه‌لقا زحمت زیادی کشیده و ساعت‌ها وقت را صرف کنکاش در نوع رفتار و گفتار زنان میانسال گیلکی کرده است. او همچنین تمرینات زیادی برای ادای درست کلمات با لهجه گیلکی پشت سر گذاشته است.


بیشتربخوانید


این بازیگر می‌گوید وقتی شاهد پخش سریال گذر از رنج‌ها بوده، تمام خستگی‌ها بابت بازی در این پروژه سنگین، از تنش بیرون رفته و از بازی در اثری از فریدون حسن‌پور بسیار راضی است. پاتوق، ملکوت، توطئه فامیلی، چمدان، دختری به نام آهو، کلاه پهلوی و گاندو از جمله دیگر سریال‌هایی است که ترکاشوند در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است. به بهانه پخش سریال گذر از رنج‌ها از آی‌فیلم عربی مصاحبه‌ای با آزیتا ترکاشوند، بازیگر نقش مه‌لقا در این مجموعه نمایشی جذاب داشتیم.

نگاهی به کارنامه بازیگری‌تان نشان می‌دهد شما معمولا سعی می‌کنید نقش‌هایی را انتخاب کنید که صرفا یک زن کلیشه‌ای نباشد که فقط در آشپزخانه مشغول آشپزی است. به‌عنوان مثال در سریال بوی باران نقش یک زن کارگر را بازی می‌کنید که در کارخانه زباله کار می‌کند. در سریال گاندو نقش یک جاسوس را به‌عهده داشتید. در سریال گذر از رنج‌ها نقش زنی به‌نام مه‌لقا با رفتار‌های عجیب و غریب را بازی کردید. درباره این روند و چالش‌های نقش مه‌لقا بگویید چطور آن را پذیرفتید که این روز‌ها از آی‌فیلم پخش می‌شود؟

راستش همه بازیگران از نقش‌های خاص استقبال می‌کنند و من هم دلم نخواسته صرفا نقشی را روی آنتن داشته باشم، می‌خواهم خودم را به‌واسطه نقش‌های مختلف محک بزنم. به همین دلیل صبوری می‌کنم و با تامل نقش‌هایم را انتخاب می‌کنم. خدا را شکر این اتفاق برایم افتاده است و امیدوارم از این به بعد هم پیش بیاید. درباره نقش مه‌لقا باید بگویم این نقش را خیلی دوست داشتم.
زنی استوار و قوی بود و شخصیتی چندوجهی داشت. همین تک‌بعدی نبودنش برای بازیگر جالب است و چالش به همراه دارد. یک بازیگر با چنین نقش‌هایی می‌تواند خودش و توانایی‌هایش را محک بزند. مه‌لقا گذشته پرماجرا و مبهمی دارد و در عین حال یک رفتار عجیب و غریبی را هم در پیش گرفته و کلا شخصیت تودار و سوال‌برانگیزی دارد.

با این تفاصیل چگونه به شخصیت مه‌لقا نزدیک شدید؟

سعی کردم تحقیقاتی درباره نوع گفتمان و رفتار زنان همسن و سال مه‌لقا داشته باشم. حتی ریزهکاری‌ها را هم در نظر گرفتم. تلاش داشتم تا کاراکتر یک زن میانسال گیلکی را به‌خوبی بشناسم و جلوی دوربین به تصویر بکشم. مه‌لقا شخصیتی پیچیده و چندلایه، اما جذاب داشت که برای هر بازیگری جالب و وسوسه‌کننده است.

تا جایی که می‌دانم شما اصالتا گیلانی نیستید، در حالی که مه‌لقا لهجه غلیظی دارد. چگونه به لهجه گیلکی با این غلظت رسیدید؟‌

می‌شود گفت قبل از بازی در سریال گذر از رنج‌ها با لهجه گیلکی هیچ آشنایی نداشتم. خوشبختانه آقای حسن پور خودش شمالی است و بر نحوه ادای کلمات تسلط و نظارت کافی داشت. خیلی هم سر لهجه تمرین داشتیم. صحبت کردن با لهجه گیلکی ابتدا برایم مشکل بود، اما با تمرین و راهنمایی‌های آقای حسن پور بالاخره توانستم کلمات را به شکل واقعی و طبیعی ادا کنم.

فکر می‌کنم شما بروجردی هستید، اما با این‌که از قبل نسبت به این لهجه شناخت نداشتید از عهده آن بر آمدید؟

بیان دیالوگ‌ها با لهجه شمالی برای من سخت‌تر از بقیه بود. چون من لر هستم و از طرف مادری کرد. من به گویش کردی مسلط هستم، هرچند این لهجه به لحاظ آوا و آهنگ شباهت زیادی با لهجه شمالی دارد، اما صحبت با لهجه شمالی برایم سخت بود. کافی بود یک کلمه را محکم تلفظ کرده یا آکسون اضافه می‌گذاشتم که شبیه لهجه کردی می‌شد، اما خدا را شاکرم توانستم کارم را درست انجام بدهم، زیرا بازتاب‌ها نشان می‌دهد لهجه‌ام مشکلی نداشته است.

از افراد محلی هم کمک می‌گرفتید تا به لهجه نزدیک شوید؟

بله، من دیالوگ‌ها و منولوگ‌های بلند را به یک خانم شمالی داده بودم و او برایم با لهجه شمالی می‌خواند و صدایش را ضبط می‌کردم و بعد گوش می‌دادم. ضمن این که کارگردان هم کلمه به کلمه بر دیالوگ‌ها نظارت می‌کرد و اگر بیان و لهجه درست نبود به ما تذکر می‌داد. در واقع تا زمانی که لهجه‌ام درست نمی‌شد، کات نمی‌داد.

برخورد محلی‌ها با شما هنگام تصویربرداری سریال گذر از رنج‌ها چگونه بود؟

خیلی خوب بود. شمالی‌ها بسیار مهمان‌نواز، خونگرم و مهربان هستند و هر کاری از دستشان برمی آمد، انجام می‌دادند. از آنجا که تفاوت زیادی میان شخصیت روستایی با شهری وجود دارد، تلاش داشتم خیلی به فرم راه رفتن، رفتار و حرف زدن خانم‌های محلی نگاه کنم تا شخصیت مه لقا نقصی نداشته باشد.

هر فردی متناسب با شرایط زندگی‌اش فرهنگ خاصی در رفتارهایش دارد و به قول معروف زبان بدنش خیلی متفاوت با زنی است که در شهر زندگی کرده و خانه‌اش مبله است. من معمولاجزو کسانی هستم که اطرافم را خیلی بادقت می‌بینم تا شخصیت‌هایی را که قرار است بازی کنم، واقعی دربیاورم. از آنجا که شخصیت مه‌لقا را از جوانی تا میانسالی بازی می‌کردم به همین دلیل کاملارفتار زنان جوان و میانسال شمالی را در نظر داشتم که چطور رفتار می‌کنند تا من هم نقش را شبیه آن‌ها اجرا کنم.

به عنوان مثال، زنان میانسال دست‌شان را پشت شان گره می‌کنند و راه می‌روند یا صلابت خاصی هنگام نشستن دارند. من هم این کار‌ها را هنگام میانسالی مه‌لقا انجام دادم، اما زنان جوان شمالی ویژگی‌های دیگری به لحاظ رفتاری دارند. دقت به این ظرافت‌ها باعث می‌شود نقش برای مخاطب باورپذیر باشد، بنابراین اگر با دقت بازی مه‌لقا را نگاه کنید، متوجه رفتار‌های بدنی او در جوانی و میانسالی خواهید شد.

در مجموع کار بازیگر سخت است و ظرافت‌های زیادی را هنگام ایفای نقش باید رعایت کند و دقت به این ریزه‌کاری‌ها تاثیر زیادی بر بازی‌اش می‌گذارد. اگر صرفا بازیگر بخواهد بازی کند، بدون آن که با نقش عجین شود، بازی‌اش تصنعی بوده و مخاطب هم نمی‌تواند باورش کند.

از کدام کارتان خاطره خوبی دارید؟

من همه کارهایم را با علاقه انتخاب می‌کنم و دوست‌شان دارم، چون اگر غیر از این باشد به کیفیت کارم لطمه می‌خورد، اما بعضی کار‌ها به لحاظ کارگردانی و انتخاب صحیح عوامل، شرایط بهتری دارد. اگر همه عوامل یکدست و خوب انتخاب شوند، کار هم خوب می‌شود؛ بنابراین تمام کارهایم را دوست دارم و برایم پر از تجربه‌های خوب است.

یکی از زیبایی‌های سریال گذر از رنج‌ها عشق خسرو به مه‌لقا است؛ عشقی که کاملا عیان است، اما هیچ‌گاه به شکل عریان نشان داده نشده و حتی به شکل واضح از سوی خسرو بیان نمی‌شود. مه‌لقا هم به شکل ضمنی جواب رد به این عشق و علاقه می‌دهد.

به نظرم ریشه بسیاری از رفتار‌های کنونی مه‌لقا در گذشته تلخی است که داشته. شاید همین گذشته مبهم باعث می‌شود که او خود را لایق عشق خسرو نداند و به همین دلیل هم دست رد به سینه او بزند. مه‌لقا تنهایی و سکوت زندگی‌اش را دوست دارد و با آن خو گرفته است. او حتی رفتار‌های مردانه از خود بروز می‌دهد تا امنیت و حریم خصوصی زندگی‌اش دچار خدشه نشود.

بازی در سریال گذر از رنج‌ها با توجه به تعدد لوکیشن‌ها و فیلمبرداری در ارتفاعات صعب‌العبور تالش باید کار سختی بوده باشد. در این باره هم توضیح می‌دهید؟

بازی من در ارتفاعات بود و تقریبا هر روز باید از کوه بالا می‌رفتم. مسیر هم شرایط خوبی نداشت و پر از گل و لای بود. واقعا شرایط سختی داشتیم، اما به زحمتش می‌ارزید. وقتی سریال را از تلویزیون دیدم خستگی از تنم بیرون رفت.

نقاط قوت و تمایز سریال گذر از رنج‌ها را در چه می‌بینید؟

در این سریال، قصه زندگی دختر جوانی روایت می‌شود که جلوی تمام مشکلات می‌ایستد و سرنوشتش را خودش رقم می‌زند. از سوی دیگر، شخصیت اول و قهرمان سریال یک زن است که معمولا کمتر در سریال‌های تلویزیون چنین چیزی را می‌بینیم. نه فقط دنیا و مه‌لقا که سایر زن‌های سریال هم شخصیت‌هایی محکم و مستقل دارند. در مجموع، در این سریال به شعور مخاطب احترام گذاشته می‌شود و یکی از دلایل موفقیتش در گرفتن ارتباط با مخاطب هم همین است.

کار کردن با فریدون حسن پور به عنوان کارگردان گذر از رنج‌ها چگونه تجربه‌ای بود؟

آقای حسن‌پور خیلی کمک کردند. ایشان علاوه بر کارگردانی مسلط، نویسنده خوبی هم هستند و فیلمنامه خوبی را برای سریال نوشته بودند.

این شب‌ها سریال گذر از رنج‌ها را از آی‌فیلم عربی می‌بینید؟

نه عربی‌اش را ندیدم، ولی قبلا که از آی‌فیلم فارسی پخش شده بود دیده بودم.

اصولا مخاطب آی‌فیلم هستید و سریال‌ها را دنبال می‌کنید؟

بله، عاشق شبکه آی‌فیلم هستم و اتفاقا چندی پیش دیدم که تبلیغ سریال «عقیق» را می‌کند. دیگر کمتر از این سریال‌ها ساخته می‌شود و یکی از مخاطبان پروپا قرص شبکه آی‌فیلم هستم و دیدن این سریال‌ها برایم نوستالژیک است.

این روز‌ها مشغول چه کاری هستید؟

سر کار سریال «۰۲۱» به کارگردانی جواد رضویان و سیامک انصاری هستم. برای چند کار دیگر هم صحبت شده، ولی چون قطعی نشده نمی‌توانم درباره‌شان بگویم.

چالش‌های نقش مه‌لقا

ترکاشوند در پاسخ به این سوال که اگر قرار بود خودتان یکی از نقش‌های سریال گذر از رنج‌ها را انتخاب کنید، آیا باز هم دوست داشتید نقش مه‌لقا را بازی کنید؟ می‌گوید: با جرات می‌گویم اگر سریال گذر از رنج‌ها ده بار دیگر ساخته شود و قرار باشد خودم نقشم را انتخاب کنم، حتما دست روی نقش مه‌لقا می‌گذارم. او شخصیت محکم و چندبعدی دارد و بازیگر را با چالش همراه می‌کند؛ بنابراین بازیگر می‌تواند بضاعت و توانمندی خودش را نشان بدهد، چون مه‌لقا زن خاص و پیچیده‌ای است. او یک زن کوهی است که بیرون از خانه رفتار مردانه دارد تا از گزند هر نگاه آلوده‌ای دوری کند.

او نمی‌خواهد کسی وارد حریمش شود، اما وقتی به خانه می‌رود کاملایک زن خانه می‌شود. رفتار‌های مه‌لقا نتیجه گذر زمان است که به تجربیاتش اضافه شده است. مه‌لقا در نوع خودش یکی از قهرمانان قصه گذر از رنج‌ها و پل ارتباط بین دنیا و تصمیمات مهمش در زندگی است و سعی می‌کند برای او راهنمای خوبی باشد.

متاسفانه برخی قصه‌ها بافت دراماتیک صحیح ندارند، اما سریال گذر از رنج‌ها از ابتدا قدمش را درست برداشت و در هر قسمت اتفاقات جذاب برای شخصیت‌های قصه رخ می‌دهد که برای مخاطبان همراه با تعلیق است. مردم از سریال‌هایی که قصه دارد استقبال می‌کنند و دوست دارند. بازتاب‌ها نشان می‌دهد سریال گذر از رنج‌ها توانست جایگاه خوبی میان بینندگان تلویزیون پیدا کند، چون به سلیقه‌شان احترام گذاشته شده است.

حرف‌های ناگفته

این هنرمند در پاسخ به این سوال که کدام بخش‌های زندگی مه‌لقا را دوست دارید، توضیح می‌دهد: مه‌لقا گذشته جالبی دارد و وقتی درباره خاطراتش با دنیا حرف می‌زند، مشخص می‌شود گذشته او پر از اتفاقات مختلف است. به همین دلیل نگاه امروزش برگرفته از تجربیات گذشته است. شما در قسمت‌های ابتدایی سریال می‌بینید مه‌لقا وقتی با دنیا درددل می‌کند، از حمله انگلیسی‌ها و پناه بردن خودش و پدرش به کلبه چوبی در ییلاق می‌گوید.

مه‌لقا روحیه خاصی دارد و من همه بخش‌های زندگی او را دوست دارم. وقتی دنیا زن هدایت (پسر‌خان) می‌شود، مونولوگ مه‌لقا روی تصویر دنیا پخش می‌شود که خطاب به دنیا می‌گوید هر چیزی که از دست بدهی، در دنیا چیز تازه‌ای کسب می‌کنی. پس عفت و پاکدامنی‌ات را حفظ کن.

این دیالوگ مه‌لقا نشان می‌دهد او در گذشته چقدر مورد آزار و اذیت قرار گرفته، اما متوجه شده با صبوری و تامل می‌توان مشکلات را پشت سر گذاشت. نگاه مه‌لقا به ازدواج هم ویژه خودش است. او عشق خسرو (جعفر دهقان) را آن‌قدر پاک و مقدس می‌داند که خودش را لایق این عشق نمی‌داند و نمی‌پذیرد.

او دوست دارد تنها زندگی کند و می‌خواهد این بار را به تنهایی به دوش بکشد، حتی به دلیل روحیه‌ای که دارد هرگز از این عشق حرفی نمی‌زند و وقتی درباره این مساله حرفی به میان می‌آید، سکوت می‌کند که البته سکوتش عمیق و مملو از حرف‌های ناگفته است.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.