بوموسی تنها شهر ایران است که تاکنون آلوده به کرونا نشده است و به عنوان شهر سبز شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از شهرها، جزایر و روستا های هرمزگان در وضعیت هشدار، قرمز و یا سفید قرار گرفتند اما بوموسی همچنان تنها شهر سبز ایران است.

سبز بودن به این معنی است که نه مبتلا و نه موارد مشکوک در این شهر گزارش شده است.

خانم ناصری یکی از شهروندان بوموسی در مصاحبه با خبرنگاران ما گفت :به نظر من یکی از مهمترین عوامل کنترل این ویروس رعایت دستورات بهداشتی و در خانه ماندن است و همه همشهری ها از روزهای اول شیوع ویروس کرونا کاملا شرایط را درک کرده و در خانه ماندند.

ابوموسی تنها شهر در امان مانده از ویروس کرونا در کشور

خانم حسینی یکی دیگر از شهروندان بوموسی در مصاحبه با خبرنگار ما گفت : فرمانداری ابوموسی و تیم غربالگری از روزهای اول شیوع این ویروس ،تردد مسافران را کنترل  کرده اند و برای حفظ سلامتی همشهریان از ورود افراد مشکوک به کرونا جلوگیری می کنند.

کنترل مسافران خارجی به جزیره ابوموسی 

فرماندار شهرستان بوموسی در مصاحبه با خبرنگار ما گفت:  با هماهنگی با مرکز بهداشت شهرستان قبل از اینکه ویروس کرونا وارد کشور شود به علت تردد مهمانان کشور امارات  متحده عربی به جزیره محدودیت تردد ، کنترل مسافران و تب سنجی در جزیره  شروع صورت گرفت.

رضا پوربابایی افزود: ستاد مدیریت بیماری ویروس کرونا شهرستان طبق دستور رئیس ستاد مدیریت کرونا در استان شروع به فعالیت کرد و اولین دستاورد مهم این ستاد  تشکیل کار گروهی متشکل از فرمانده هان نیروهای مسلح ، اعضای شورای شهر و معتمدان محلی  بود.

او گفت:  در هنگام اوج ویروس کرونا که اکثر شهرستان‌های کشور قرمز بود، کارگروه افراد و ساکنانی که قصد ورود به جزیره را داشتند شناسایی می کرد و چنانچه  این افراد در مراسم های عروسی و عزاداری شرکت کرده بودند به فرمانداری معرفی و از ورود آنها تا ۱۴ روز جلوگیری می شد و تنها با همراه داشتن کارت سلامت می توانستند وارد جزیره شوند.

فرماندار شهرستان بوموسی افزود: نیروهای مسلح نیز با هماهنگی این کارگروه و ستاد مدیریت برای ورود و تردد نیروهای خود نیز این کنترل و قرنطینه ۱۴ روزه و دریافت کارت سلامت را برای کارمندان خود اعمال می کنند.

ابوموسی تنها شهر در امان مانده از ویروس کرونا در کشور

پوربابایی گفت: با توجه به اینکه هر سال ایام عید و یا تابستان خانواده ها به منظور دیدار و صله رحم جزیره را ترک می کردند از مردم درخواست شد باتوجه به شیوع کرونا در کشور  جزیره را ترک نکنند و مردم  جزیره به خوبی در این زمینه همکاری کردند و نسبت به سنوات گذشته کمتر از جزیره خارج شدند.

همکاری مردم جزیره بوموسی برای جلوگیری از شیوع کرونا

او با اشاره به  ضد عفونی مستمر اماکن عمومی، بازارچه ها، فرودگاه، اسکله بوموسی افزود: تب سنجی  افرادی که وارد جزیره یا از آن خارج می شوند همچنان ادامه دارد و  مردم جزیره بیشترین همکاری را  در زمینه رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک در مکان های سربسته دارند.

فرماندار شهرستان بوموسی گفت: در این مدت هیچ صنف و شغلی حتی شغل های پرخطر مثل آرایشگری و رستوران  تعطیل نکردیم چون مردم   دستورات بهداشتی  را رعایت می کنند.

ابوموسی تنها شهر در امان مانده از ویروس کرونا در کشور

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت:غربالگری تمام افراد ساکن در جزیره توسط سامانه ۴۰۳۰ در اوایل اسفند ۹۸ و اوایل اردیبهشت ۹۹ بصورت ۱۰۰ درصد انجام  شده است .

دکتر محمود حسین پور افزود: غربالگری و بیماریابی افراد مراجعه کننده به بیمارستان پارس بوموسی در طول شبانه روز از نظر بیماری کووید ۱۹ انجام می شود .

او گفت: به علت موقعیت حساس جزیره و شرایط استراتژیک به درخواست شبکه بهداشت و مصوبه فرمانداری مقرر  شد  که تردد کشتی مسافربری  نظامی که تعداد زیادی مسافر در حدود ۲۰۰ نفر به جزیره و بالعکس را منتقل می‌کرد به حداقل رسیده و بصورت دوهفته یکبار با  حداقل مسافر و فاصله گذاری اجتماعی و در اختیار قراردادن کلیه وسایل بهداشتی از جمله ماسک  صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: امکانات بهداشتی از لحاظ ماسک ، دستکش و مواد ضد عفونی کننده در سطح شهرستان به انداره کافی وجود دارد و بیمارستان بوموسی مجهز به یک دستگاه  وینتیلاتور  است  و ۶ تخت برای بیماران احتمالی کرونایی در نظر گرفته شده است .ابوموسی تنها شهر در امان مانده از ویروس کرونا در کشور

 حسین پور افزود: در شهرستان با همکاری مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۶ تخت دیگر هم درنظر گرفته شده  است که این  تعداد قابل افزایش است و علاوه بر کادر سلامت تعداد ۱۲ نفر نیروی دواطلب مردمی نیز آموزش داده شده اند که درموارد بحران احتمالی بکارگیری خواهند شد.

آنچه مسلم است ، رعایت دستورات بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک همراه با همکاری مردم و مسئولان توانسته جزیره بوموسی را از زمان شیوع کرونا در کشور در وضعیت سبز نگه دارد و قطعا حفظ این وضعیت نیازمند استمرار و رعایت بیش از پیش نکات بهداشتی توسط تمام ساکنین جزیره و مسافرانی است که به بوموسی سفر می کنند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Jaber
۲۳:۳۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
زنده باد ابوموسی (ایران کوچک)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
ایران کوچک کرج بودا