روزنامه لبنانی الاخبار تصمیم آمریکا برای سرنگونی دولت کنونی لبنان و نیز فشار فرانسه را عامل استعفای احتمالی وزیر خارجه لبنان عنوان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، آمریکا تصمیم گرفته دولت حسن دیاب، نخست وزیر لبنان را سرنگون کند، اما اجرای آن همچنان متزلزل است و به گفته برخی واشنگتن برای سرنگون کردن دولت اول از طریق تظاهرات مردمی و روی کار آوردن «محمد بعاصیری» و فشار سفرای آمریکا و عربستان در مداخله در امور لبنان تلاش کرد.

این روزنامه ادامه داد: امروز تلاش برای سرنگونی دولت از سرگرفته شده، اما این بار ضربه قویتر است و «ناصیف حتی» وزیر خارجه لبنان پس از به ثمر رسیدن تلاش‌ها برای قانع کردن وی به استعفا، امروز (دوشنبه) از پست خود در اعتراض به تعامل دولت در پرونده‌های روابط خارجی استعفا خواهد کرد. این تلاش‌ها را سفیر پیشین آمریکا به نیابت از آمریکایی‌ها به شکلی ویژه بر عهده دارد، اما فشار‌های اصلی از جانب فرانسه است؛ کشوری که به علت گفتمان حسن دیاب از وی عصبانی است.

در ادامه این گزارش آمده، وزیر خارجه لبنان علت استعفای خود را دیروز (یک‌شنبه) در تماسی تلفنی با «جبران باسیل» وزیر خارجه سابق به اطلاع وی رسانده است. وی به اداره وزارت خارجه نیز اعلام کرده است که اعتراض اصلی وی به رفتار حسان دیاب در خصوص «جامعه بین‌المللی» است.

«هادی هاشم» مدیر دفتر وزارت خارجه لبنان، نیز اعلام کرد که ناصیف حتی  به علت پیشرفت نکردن دولت، استعفای خود را به نخست وزیر تقدیم خواهد کرد.

این در حالی است که به گفته الاخبار، «ناصیف حتی» که به نحوه رفتار دولت و نخست‌وزیر و «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی لبنان معترض است در طول دوره‌ای که این پست را بر عهده داشته هیچ طرح ارزشمندی به هیئت دولت ارائه نداده است و حتی دستگاه وزارت خارجه را فعال نکرده است تا حضور لبنان را در جهان پررنگ کند. او حتی در پرونده آوارگان سوری، روابط با کشور‌هایی که در تحریم لبنان شرکت نکرده نیز فعال نبوده است و به جای مشارکت در کنفرانس عربی-چینی به ایتالیا سفر کرد.

منابع آگاه به الاخبار اعلام کردند که وزیر خارجه از عملکرد دولت و حتی از توئیت اعتراضی حسن دیاب پس از سفر همتای فرانسوی خود به بیروت راضی نیست و چه بسا اشاره‌ای ناشناسی که از این منصب قبل از اینکه غرق شود، خارج شود و وعده‌ای به دریافت جایزه‌ای راضی کننده در آینده دریافت کرده باشد.

این روزنامه به نقل از منابع دیگری نوشت، ناصیف حتی از افزایش نقش دیپلماتیک عباس ابراهیم درباره کشور‌های دیگر به حساب وزارت خارجه عصبانی است.

الاخبار در پایان افزود، حسان دیاب و جبران باسیل در تلاشند که از میزان تأثیر استعفای ناصیف حتی به سرعت بکاهند و در همین زمینه نام جایگزین وی نیز بر سر زبان‌ها افتاده و گفته می‌شود، قرار است «شربل وهبی» مشاور پیشین رئیس‌جمهور لبنان، جایگزین حتی شود.

این روزنامه لبنانی در پایان گفت که آیا آمریکا بار دیگر از مردم و تظاهرات برای نبرد با دولت و حزب‌الله استفاده خواهد کرد؟!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار