مدیر کل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: قزوین به علت کم کاری برخی از دستگاه‌های اجرایی در پرداخت تسهیلات کرونا جایگاه چندان مناسبی ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، رضا گروسی مدیر کل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت:استان قزوین در رابطه با پرداخت تسهیلات کرونا در ردیف استان‌های میانه در کشور قرار دارد و علت این موضوع، کم کاری برخی از دستگاه‌های اجرایی در استان است.

وی افزود: تا کنون ۱۷۰ میلیارد تومان از ۷۳۱ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته به استان کارسازی شده است یعنی توسط دستگاه‌ها پرونده سازی و به بانک‌ها معرفی شده اند.

به گفته گروسی؛ به تعبیری تاکنون برای ۲۴ درصد از کل تسهیلات تخصیصی به استان پرونده تشکیل شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: این تسهیلات با کمترین بروکراسی‌های اداری از سوی بانک‌ها به بنگاه‌های آسیب دیده پرداخت می‌شود.

گروسی ادامه داد: در شرایط تحریم‌های فعلی، پرداخت این تسهیلات در راستای تثبیت اشتغال و حفظ بازار و جلوگیری از رکود صورت می‌گیرد و پس از گذر از بحران کرونا، به سمت جهش تولید قدم خواهیم برداشت.

وی با اشاره به مزایای این تسهیلات بیان کرد: از سال ۹۷ تا به امروز مجموعاً ۲۶۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی و حمایتی در استان پرداخت شده است و نزدیک به ۴ برابر این پول با شرایط سهل و آسان برای پرداخت به بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده ناشی از کرونا به استان وارد شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۱۴ دسته از مشاغل از جمله بنگاه‌های کوچک و بیشتر افرادی که از شیوع بیماری کرونا آسیب دیده اند درصد‌های متفاوتی از تسهیلات دولتی را دریافت می‌کنند.

گروسی افزود: طبق دستورالعمل‌های کشوری تسهیلات به رسته‌های خسارت دیده ناشی از کرونا اختصاص پیدا می‌کند و هیچ اعمال نظری از سوی استان صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: معیار پرداخت تسهیلات به استان، صنعتی بودن استان نیست بلکه معیار تعیین شده از سوی دولت، آسیب وارد شده به بنگاه‌های دارای بیمه تأمین اجتماعی است.

گروسی افزود: دستورالعمل بنگاه‌های اقتصادی بزرگ هنوز ابلاغ نشده است و مبلغ تسهیلات مورد نظر آن‌ها در همین ۷۳۱ میلیارد تومان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۶۵ هزار بیمه شده اجباری در استان داریم و برای آن دسته از افرادی که در بین بیمه شدگان هستند، پیامک اطلاع رسانی درباره دریافت تسهیلات کرونا ارسال شده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گفت: حتی برای آن دسته از شاغلانی که بیمه تأمین اجتماعی هم نیستند پیامک دریافت تسهیلات ارسال شده است.

گروسی همچنین اعلام کرد: آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی استان هم که بیمه نیستند بر اساس این دستورالعمل می‌توانند تسهیلات را دریافت کنند.

وی افزود: راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در زمینه دریافت تسهیلات کرونا به خوبی عمل کرده و این اداره کل به تنهایی ۵۰ درصد از آمار بنگاه‌های دریافت کننده تسهیلات را به خود اختصاص داده است.

به گفته مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان، پس از جلسه پنجم ستاد تسهیلات کرونا و اعتراض استاندار نسبت به دستگاه‌های اجرایی استان، روند پرداخت تسهیلات شتاب گرفته است.

گروسی گفت: افرادی که بیمه هستند برای دریافت تسهیلات پیامک دریافت کرده اند و باید به دستگاه اجرایی مرتبط با پروانه بهره برداری شان مراجعه می‌کنند و پس از بارگذاری مستندات در سامانه کارا و پس از تأیید از سوی دستگاه‌های اجرایی به بانک ارسال می‌شود و با تکمیل مدارک در بانک می‌توانند تسهیلات را دریافت کند.

وی افزود: کمترین میزان وام پرداختی ۶ میلیون تومان است که با بهره ۱۲ درصد و بدون ضامن پرداخت می‌شود و بانک‌ها تا این لحظه همکاری‌های لازم را داشته اند.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، ۱۱ بانک عامل در استان برای پرداخت تسهیلات معرفی شده اند و قرار شد شورای عالی بانک‌ها با صدور بخشنامه ای، ابهامات پرداخت این تسهیلات را برطرف کند.

گروسی تصریح کرد: اگر کارگا ه‌ها در دوره کرونا اشتغال خودشان را حفظ کرده باشند، دولت به ازای هر کارگر ۱۲ میلیون تومانی به کارفرما پرداخت می‌کند که ۷۰ درصد این مبلغ به عنوان حقوق کارگران بر اساس لیست بیمه تأمین اجتماعی و نظارت بازرسان، به حساب کارفرمایان پرداخت و ۳۰ درصد باقیمانده نیز به بخش تولید روانه می‌شود.

وی افزود: اگر کارگاهی از سوی دولت تعطیل شود، به ازای هر کارگر ۱۶ میلیون تومان تسهیلات به کارفرما پرداخت می‌شود که ۵۰ درصد این مبلغ مختص حقوق کارگران بیکار شده ناشی از کرونا است.

به گفته گروسی، تمام مبالغ اختصاص یافته در استان نیاز بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده را برطرف می‌کند.

وی افزود: این اعتبار شناور است و هر استانی که خوب مدیریت کند، با تصویب ستاد ملی می‌تواند تسهیلات استان‌های کم کار در این زمینه را جذب کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خاطرنشان کرد: تا ۱۵ مرداد ثبت نام افراد برای تسهیلات به پایان می‌رسد و به احتمال زیاد این فرصت تمدید می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار