دانشمندان دانشگاه اراک برای نخستین بار در کشور روشی جدید برای تقویت پل‌های راه آهن ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،گروه تحقیقاتی مهندسی عمران دانشگاه اراک با استفاده از تئوری مکانیک شکست برای نخستین بار در کشور روش نوینی جهت بازیابی پل‌های فرسوده خط راه آهن و افزایش ظرفیت باربری و افزایش سرعت حمل و نقل پل‌های راه آهن کشور ارائه کردند.


این تیم تحقیقاتی  با هدایت دکتر مهدی یزدانی عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک به وسیله تئوری شکست مکانیک، روشی برای افزایش بهره وری ظرفیت باری و سرعت حمل و نقل قطار‌های خط راه آهن ارائه کردند.

مهدی یزدانی، سرپرست تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با تشریح روش ارائه شده گفت: پل‌های قدیمی راه آهن بیشتر از مصالح بتنی و سنگی ساخته شده اند که یکی از ایرادات اصلی این سازه‌ها ترک خوردگی در قسمت‌هایی پل تحت اثر بار‌های سرویس است.

یزدانی افزود: در روش‌های متداول با در نظر گرفتن اثر مستقیم ترک‌ها این پل‌ها ارزیابی نمی‌شوند، اما تئوری مکانیک شکست به عنوان یک ابزار قدرتمند و به روز اثر ترک و نقص را در تحلیل سازه‌ها لحاظ می‌کند.

او ضمن اشاره به ظرفیت گسترده شبکه راه آهن کشور برای اجرای این طرح گفت: شبکه راه آهن به عنوان زیرساخت ریلی کشور یکی از مهمترین شاخص‌های رشد اقتصادی محسوب می‌شود و در این شبکه تعداد بسیار زیادی پل‌های قدیمی وجود دارد که برای نیاز‌های زمان‌های گذشته طراحی شده و اکنون فرسوده شده اند.

سرپرست تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک بیان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به نیاز کشور به گسترش حمل بار و همچنین افزایش سرعت ناوگان ریلی، این پل‌های قدیمی همواره مورد بررسی قرار گرفته اند تا در صورتی که ظرفیت لازم را داشته باشند این مهم روی دهد.

می‌توان حدود ۱۰ هزار پل قدیمی شبکه راه آهن کشور را تقویت کرد

او ادامه داد: از آنجایی که درشبکه راه آهن کشور در حدود ۱۰ هزار پل قدیمی وجود دارد، با پیشنهاد رویکرد جدید به سرعت می‌توان در مورد افزایش ظرفیت باربری و افزایش سرعت قطار‌های در حال سرویس تصمیم گیری کرد.

یزدانی تصریح کرد: تاکنون از تئوری مکانیک شکست برای محاسبه ظرفیت پل‌های قدیمی استفاده نشده بود، بنابراین در مقاله حاضر برای بار نخست با استفاده از تئوری مکانیک شکست اثر ترک‌ها به صورت مستقیم در ظرفیت باربری لحاظ شد.

او اظهار کرد: برای اعتبارسنجی روش مذکور از نتایج دو پل که در فاصله ۲۳ و ۲۴ کیلومتری راه آهن قدیم تهران-قم وجود داشته است، استفاده شد.

حضور دانشجویان کارشناسی در تیم تحقیقاتی این پژوهش

سرپرست تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک، فعالیت دانشجویان مقطع کارشناسی را از ویژگی‌های ارزشمند این کار دانست و گفت: از اهمیت دیگر تحقیق حاضر، انجام آن از سوی دانشجویان کارشناسی است.

او تاکید کرد: انجام تحقیقات پژوهشی از سوی دانشجویان کارشناسی نه تنها تاکنون در گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک صورت نگرفته، بلکه حتی در دانشگاه‌های دیگر هم به ندرت روی می‌دهد و این حاکی از حضور دانشجویان خلاق، باانگیزه و توانمند در گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک است که قطعا با هدایت صحیح این عزیزان می‌توان آینده بسیار روشنی را برای این عزیزان و کشورمان متصور شد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.