با هدف تسهیل در تجاری سازی فناوری و ایجاد فرآیند هم‌رسانی فناورانه بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان فناوری، دفتر فن‌بازار منطقه‌ای استان گیلان در پارک علم و فناوری گیلان راه‌اندازی شد.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی باستی، رئیسعلم و فناوری گیلان در مراسم افتتاح دفتر فن بازار منطقه‌ای استان اظهار کرد:  پارک علم و فناوری به عنوان یکی از ارکان اکوسیستم نوآوری یک سری برنامه‌ها را در سال‌های اخیر مدنظر قرار داده است، بنابراین اولین نکته در ارتباط با پارک‌های علم و فناوری این است که در محیط اطرافش تاثیرگذار باشد.

او افزود: کمک به برگزاری دوره‌های آموزشی مربوط به تجاری سازی، احصای نیاز‌های فناورانه و برگزاری همایش‌ها و رویداد‌های ترویجی و ارتقای فرهنگ فعالیت‌های فناورانه و توسعه بازار فناوری در استان از دیگر اهداف دفتر فن بازار منطقه‌ای در گیلان است ضمن اینکه دفتر فن بازار استان فرصتی را برای معرفی دستاورد‌ها و محصولات شان فراهم می‌کند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه سرعت بخشی در فرآیند مبادله فناوری بین عرضه کنندگان و متقاضیان فناوری از اهداف پارک علم و فناوری گیلان در راه اندازی دفتر فن بازار است، گفت: پارک علم و فناوری گیلان با توجه به تجربیات برگزاری ۹ دوره فن بازار کشور به عنوان دبیرخانه اجرایی نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن بازار کشور که همه ساله در هفته پژوهش و فناوری در تهران برگزار می‌شود، نسبت به راه اندازی دفتر فن بازار منطقه‌ای استان اقدام کرده است.

باستی با بیان اینکه ظرفیت استان گیلان در بخش صنایع خلاق بسیار زیاد است، یادآوری کرد: با راه اندازی مرکز نوآوری صنایع خلاق از شهریور سال گذشته اقداماتی انجام گرفته و اثرات بسیار خوبی گذاشته است.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به اقدامات در بخش تامین مالی شرکت‌ها و واحد‌های فناور تصریح کرد: در این ارتباط صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی استان گیلان از سال گذشته آغاز به کار کرد و در سال جاری با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری رسماً افتتاح شد که اتفاق خوبی برای انجام مناسب‌تر تامین مالی شرکت‌ها است.

فن‌بازار، یک شبکه واقعی است

در ادامه اکبر قنبرپور، معاون توسعه پارک علم و فناوری پردیس، فن‌بازار را یک شبکه واقعی دانست و گفت: در بحران کرونا که بسیاری از واحد‌های صنعتی تعطیل شدند، شبکه فن بازار توانست بخشی از ارزش خود را در این حوزه نشان دهد، زیرا به‌واسطه این شبکه گردش اطلاعات، گردش عرضه و تقاضا و اطلاع‌رسانی آن‌ها بیشتر خواهد بود.

او با اشاره به اهمیت اکوسیستم توسعه فناوری در کشور بیان کرد: به دو علت ارتباط بین فناوری و بازار قوی نیست؛ اینکه برخی مواقع حین تولید محصول به بحث عرضه و بازار آن فکر نمی‌شود و برخی تولیدات توانمندی لازم برای ورود به بازار ندارند.


بیشتر بخوانید


آرش فرزام صفت، معاون استاندار گیلان نیز با اشاره به نقش مهم دفتر فن بازار در ایجاد فرآیند هم رسانی فناورانه میان عرضه کنندگان و متقاضیان فناوری اظهار کرد: عملکرد دفتر فن‌بازار، شبکه‌ای است و انتظار داریم که به عنوان شبکه عمل کرده و نیاز‌ها را با هم رسانی برطرف کند.

او با مهم دانستن نیازسنجی در صنایع مختلف از جمله گردشگری استان گیلان  تصریح کرد: تا این نیاز جمع بندی نشود، تحقیقات نمی‌تواند به آن سمت حرکت کند، ضمن اینکه نیاز اکنون با سال گذشته متفاوت است که این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه ابتدا باید نیاز و توانمندی‌های استان و بازار هدف را بشناسیم، گفت: برای مثال زیتون یکی از محصولات مهم و استراتژیک گیلان است که افزون بر ۵۰ نوع فرآورده از این محصول تولید می‌شود.

او در ادامه سخنانش با اشاره به راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی استان گیلان ادامه داد: انتظار است تا این صندوق در راستای اهداف دفتر فن بازار کار کند.

فرزام صفت با تاکید بر اینکه کار‌های جزیره‌ای و موازی کاری منتج به اهداف نمی‌شود، گفت: کار در حوزه دانشگاه، جهاد دانشگاهی، پارک علم و فناوری و صندوق پژوهش و فناوری همه در راستای یک هدف است و هم افزایی باید اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، علم و فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار