مشهد الرضا (ع) پایتخت معنوی ایران به جهت داشتن ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی بسیار قابلیت ثبت ملی در تقویم کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سال ۹۷ بود که رسانه‌ها از جدی شدن موضوع نام گذاری روزی به نام «روز ملی مشهد» در تقویم رسمی کشور خبر دادند و بنا شد تا دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی، نظرات کارشناسان و نخبگان درباره روز‌های پیشنهادی برای روز ملی مشهد را دریافت کند.
 
در این خصوص مسئولیت انجام مطالعات و دریافت نظرات کارشناسی، به مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد سپرده شد که در نهایت، شهریور ماه سال ۹۸ این مرکز ۳ پیشنهاد برای روز مشهد را ارائه دادند.

پس از آن که شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی با مشورت نخبگان و کارشناسان، به یک روز خاص به جمع بندی برسند پس از تصویب نهایی در شورای فرهنگی عمومی کشور، روز ملی مشهد در تقویم ثبت می‌شود تا سرانجام مشهد هم، پس از شهر‌هایی همچون شیراز و بوشهر و ... در تقویم رسمی کشور صاحب روز ملی شود.
 
روز ملی مشهد
بدون شک ثبت یک روز مشخص و ملی می‌تواند کمک شایانی برای معرفی ظرفیت‌های این شهر و مطرح کردن نیاز‌ها و کاستی‌ها در کنار پیشرفت‌ها و دستاورد‌ها باشد.

در این روز می‌توان فارغ از هر موضوع مهم دیگری تنها به مشهد پرداخت و توجه مردم، نخبگان و مسئولان را بیش از پیش به این شهر جلب کرد چراکه تجربه‌های مختلف نشان داده است هرگاه که نمایندگان دیگر شهر‌های کشور، مدیران رسانه‌های ملی، مسئولان تراز اول دولتی و ... به مناسبت‌های مختلف و توسط نهاد‌های مختلف شهر، به مشهد دعوت می‌شوند، متاسفانه شناخت کامل و جامعی از ظرفیت‌ها و نیاز‌های این شهر ملی ندارند، شهری که سالانه پذیرای بیش از یک سوم جمعیت کشور است.

احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: دو اقدام مهم در دستورکار کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد قرار گرفته است یکی نشان مشهد و دومی، روز ملی مشهد.

احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد
او می‌افزاید: نشان مشهد، مدال فاخری است که به اشخاص حقیقی یا حقوقی برجسته در عرصه‌های مختلف علمی فرهنگی هنری اجتماعی اقتصادی و ... یا هر شخصی که خدمت صادقانه و ارزنده برای مشهد انجام داده یا باعث اعتلای نام شهر مشهد شده است به صورت سالیانه اعطا می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد ادامه می‌دهد: هدف از اعطای نشان مشهد، تقدیر و الگوسازی از شهروندان نمونه و هر شخصی است که به شهرمشهد خدمت صادقانه و تاثیرگذار ارائه کرده و به ارتقای جایگاه فرهنگ اخلاق و مسئولیت پذیری کمک کرده است.

اصولی بیان می‌کند: درباره گزینه‌های پیشنهادی برای روز ملی مشهد از بین ۲۸ پیشنهاد، ۳ گزینه منتخب شدند از جمله: «تاریخ شمسی ورود امام رضا (ع) به مشهد در دی ماه، ۸ آبان که فقط به دلیل کنار هم قرار گرفتن دو عدد ۸ پیشنهاد شده و تاریخ نام گذاری توس به نام مشهد به عنوان ۳ گزینه پیشنهادی مطرح است.

او می‌افزاید: لایحه‌ روز ملی مشهد هم اکنون در صف بررسی شورای فرهنگی خراسان رضوی قرار دارد.


بیشتر بخوانید


رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد تاکید می‌کند: در بحث نامگذاری روز‌های تقویم مراحل اداری باید طی شود و پس از آنکه تقاضا از مرکز پژوهش‌های شورای شهر از جانب شورای فرهنگ عمومی استان مورد بررسی قرار گرفت باید در مرحله بعد منتظر تصویب آن بود و پس از مرحله تصویب باید به شورای فرهنگ عمومی کشور داده شود و پس از آن در تقویم به عنوان روز ملی ثبت شود.

اصولی اظهار می‌کند: موضوع روز ملی مشهد از سه سال پیش کلید خورد و از روزهای پایانی سال گذشته به طور جدی این موضوع نهایی شد و ما نیز نتیجه پژوهش‌ها و سه پیشنهاد روز ملی مشهد را به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی ارائه دادیم و منتظر تصمیم گیری این نهاد هستیم.

 موافق روز ملی مشهد هستیم

امینی قائم مقام اداره کل ارشاد خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ما درباره سرانجام ثبت روز ملی مشهد در تقویم رسمی کشور، می گوید: بحث نام‌گذاری روزی به نام روز ملی مشهد مدتی است مطرح شده که بخش عمده آن درباره ضرورت نام‌گذاری چنین روزی و بخشی نیز درباره کار‌های اجرایی و برنامه ریزی برای شناسایی روز مناسب برای آن بود.
 
 
یوسف امینی مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و پژوهش استان خراسان رضوی

او می‌افزاید: به جهت حساسیت‌های موجود برای انتخاب مناسبتی که در برگیرنده ظرفیت‌های مختلف مشهد برای نام‌گذاری روز ملی مشهد باشد کار‌های کارشناسی زیادی در دوره شورای قبل و شورای پنجم انجام شده است.

قائم مقام اداره کل ارشاد خراسان رضوی ادامه می‌دهد: طرح روز ملی مشهد تقریبا آماده است و فعلاً در این مرحله هستیم که در دستور کار شورای فرهنگی عمومی استان قرار گیرد ولی به جهت شیوع کرونا و قرار گرفتن مشهد در وضعیت قرمز محدودیت‌هایی را در جلسات ایجاد کرده است.

امینی بیان می‌کند: طرح را در نوبت رسیدگی در جلسه شورای فرهنگ عمومی قرار دادیم بعد از اینکه شورای فرهنگی عمومی استان این طرح را تصویب کند به شورای فرهنگی عمومی کشور فرستاده می‌شود و آن‌ها از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع را بررسی می‌کنند و اگر مورد تائید باشد ابلاغ کرده و سپس در تقویم رسمی ثبت خواهد شد.

در عین حال آن چه اهمیت دارد این است که با در نظر گرفتن جمیع نظرات، شاهد به تصویب رسیدن روزی به نام روز ملی مشهد باشیم، روزی که بتوانیم در آن از مقوله اساسی «زیارت» و تشرف سالانه ۳۰ میلیون زائر از اقصی نقاط ایران و جهان به این شهر بگوییم، به تاریخ مشهد و نقش استراتژیک این شهر و مردمانش در روز‌های مهم انقلاب و دوران دفاع مقدس اشاره کنیم. 
 
از ظرفیت‌های مشهد برای تبدیل شدن به پایتخت فرهنگی جهان اسلام بنویسیم و فردوسی به عنوان نگین ادبیات فارسی را ارج نهیم و در کنار همه این‌ها بتوانیم توجه عموم را به زیر ساخت‌های عمرانی مشهد به عنوان یک شهر فراملی، از جمله سامان دهی حاشیه شهر مشهد، بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، اعتبارات پروژه‌های عمرانی بر زمین مانده و ... جلب کنیم.
 
گزارشگر : فاطمه غلامی
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.