به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول، در پاسخ به دو سوال متفاوت در خصوص اعلام میزان درصد سهم بازار خدمات اینترنت و مکالمه کشور، گفت: این شرکت ۵۷ درصد کل بازار سرویسهای مکالمه و دیتای کشور را در اختیار دارد و با افزایش ۸۹ درصدی میزان مصرف دیتا، نسبت به چهار ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به چهارماهه اول سال ۹۸مواجه بودیم.
اخوان بیان کرد: در حال حاضر ۷۴ درصد خدمات دیتای شرکت در قالب خدمات 4G، بیش از ۲۵ درصد در قالب 3G و مابقی خدمات بر روی زیرساخت 2G همراه اول مصرف میشود.
مدیرعامل همراه اول، در خصوص زمان عملیاتی شدن و بهره برداری از شبکه نسل پنجم (5G) این شرکت گفت: با بهره گیری از همه ظرفیتهای موجود، به زودی پایلوت 5G همراه اول راه اندازی شده و خدمات اولیه آغاز خواهد شد و طی یکسال و نیم آینده، شبکه 5G به صورت کامل تجاری خواهد شد.
وی تاکید کرد: هزینههای مربوط به توسعه نسل پنج تلفن همراه، در قالب طرحهای توسعه این شرکت که سالیانه در بودجه پیشبینی شده و در سامانه کدال افشا میشود، تامین خواهد شد.
بهابادی در خصوص اقدامات صورت گرفته در مورد اینترنت اشیا (IoT) توسط این شرکت نیز گفت: تستهای فنی لازم در این خصوص توسط شرکت انجام شده و شبکه بروزرسانی شده است و چنانچه مشتریان در این حوزه خواستار سرویس باشند، امکان ارائه آن وجود دارد.
مدیرعامل همراه اول، در خصوص سرویس امضای همراه امن نیز گفت: زیرساختهای اولیه این سرویس آماده شده و در حال تجاری سازی است که پس از آن آمارهای مالی قابل محاسبه خواهد بود.
مدیرعامل همراه اول، در پاسخ به سوالی در خصوص تهدیدها و فرصتهای شیوع ویروس کرونا برای همراه اول، اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا و بسته بودن مسیرهای ارتباطی و تعطیلی کارخانجات تولیدی تامین لوازم و تجهیزات مورد نیاز، این شرکت با چالشهایی روبروست که خوشبختانه با پیشبینیهای قبلی به خاطر شرایط تحریمی، توقف در طرحهای توسعهای شرکت ایجاد نشده است.
وی در مورد فرصتها نیز تصریح کرد: به علت استفاده بیشتر مشترکین از اینترنت و افزایش مصرف دیتا، احتمال افزایش درآمد برای شرکت متصور است که در کوتاه مدت، به علت خدمات ارزان و دردسترس برای کادر پزشکی و همچنین آموزشهای مجازی وزارت آموزش و پرورش، این افزایش، به شکل جهشی و محسوس نخواهد بود.
وی در خصوص خدمات دهی در حوزه نرم افزارها و سرویسهای مبتنی بر دورکاری گفت: برای برخی سازمانهای دولتی و خصوصی، این سرویسها فراهم شده و از همه مهمتر، با ایجاد سرویسهای لازم برای آموزش و پرورش در قالب سامانه «شاد»، بیشترین خدمات برای خانوادهها فراهم شده است.
اخوان در پاسخ به سوالی در مورد علت عدم افزایش تعرفه با وجود افزایش شدید نرخ ارز و تورم گفت: شرکت همراه اول تلاش میکند که اقدامات لازم برای حمایت از حقوق سهامداران خود را انجام دهد و در حال پیگیری این مورد است.
وی در خصوص تغییرات تعرفهای و شیوه عرضه بستههای این اپراتور افزود: به نظر نمیرسد این اقدامات تاثیری در میزان مصرف اینترنت داشته باشد.
مدیرعامل همراه تاکید کرد: با توجه به نرخ ارز و سایر هزینهها و از آنجایی که قسمتی از نیازمندیهای شبکه گسترده همراه اول با هزینههای ارزی تامین میشود، برای جبران بخشی از این هزینه ها، افزایش تعرفه ضرورت پیدا میکند.
مدیرعامل همراه اول در خصوص جریمههای تعلق گرفته به این شرکت توسط دستگاههای نظارتی گفت: جریمهای معادل دو میلیارد تومان از طریق ابلاغ به شرکت مخابرات ایران منظور شده است که مورد تایید این شرکت نیست و به همیت علت در حال مذاکره برای حل و فصل آن هستیم.
مدیرعامل همراه اول در نامه جداگانهای به رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار هم در خصوص تغییرات اخیر بستههای اینترنت همراه اول توضیحاتی داد و تاکید کرد: در تغییرات اخیر هیچگونه نقض مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا تخلفی صورت نپذیرفته است.
همچنین اخوان بهابادی در نامه خود به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس اوراق بهادار نوشت:
بازگشت به نامه واصله از شرکت بورس اوراق بهادار تهران مبنی بر لزوم رعایت ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان، به استحضار میرساند درخصوص شایعات مطرح شده در فضای مجازی در خصوص افزایش نرخ بستههای اینترنتی، پیامک و مکالمه شرکت ارتباطات سیار ایران، به اطلاع میرساند اخیرا برخی از بستههای حجیم اینترنت همراه اول از برخی درگاههای فعال سازی حذف شده و همچنین تمامی بستههای اینترنت همراه از جمله همین بستههای حجیم، همچنان بر روی پورتال همراه اول موجود بوده و قابل خریداری است.
مدیرعامل همراه اول تاکید کرد: این اقدامات علاوه بر اینکه تاثیری بر تعداد مشترکین همراه اول نداشته و نخواهد داشت، تاثیری نیز بر درآمد کلی همراه اول از سرویس اینترنت ایجاد نمیکند و کاهش درآمد ناشی از کاهش فروش بستههای حجیم با افزایش تعداد فروش بستههای کوچکتر جبران خواهد شد.
اخوان در پایان توضیحات خود تصریح کرد: در تغییرات اخیر هیچگونه نقض مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا تخلفی صورت نپذیرفته است. همچنین تاکنون افزایش نرخی صورت نپذیرفته است و در صورت تصویب افزایش نرخ موارد از طریق فرم اطلاعات با اهمیت در سامانه کدال به اطلاع سهامداران میرسد و بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان افشا میشود.
گفتنی است، شرکت ارتباطات سیار ایران در اصلاحیهای در ساعت ۱۰:۱۱ دقیقه امروز، برخی پاسخهای سوالات کنفرانس اطلاع رسانی را تکمیل و اصلاح کرده است که براساس آن در پاسخ به سوال تاثیر افزایش نرخ روی سود خالص سال جاری این شرکت، گفته است: تاکنون افزایش نرخی صورت نگرفته است و بدیهی است در صورت تصویب هرگونه افزایش نرخ از طریق فرم اطلاعات بااهمیت در سامانه کدال به اطلاع سهامداران خواهد رسید.
همچنین پاسخ این شرکت درخصوص جریمه این شرکت بابت افزایش تعرفه توسط دستگاههای نظارتی اینطور اصلاح شده که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با فرض افزایش تعرفهها نسبت به جریمه اپراتورهای تلفن همراه از جمله همراه اول جریمهای معادل دو میلیارد تومان از طریق ابلاغ به شرکت مخابرات ایران منظور کرده است که مورد تائید این شرکت نیست و به همین علت درحال رایزنی برای حل و فصل آن هستند.
انتهای پیام/