به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تلفنهای همراه خاموش و بیسیمها روشن میشوند، این تنها قسمتی از شروع یک سفر است، سفری که معلوم نیست پایان آن چه عواقبی دارد.
ساعات پایانی شب، استارت این سفر کاری خورده میشود و به سوی مکان دپوی بار میرویم، باری که جرمهایی را برای خود در پی دارد.
پس از بار زدن اجناس قاچاقی که تنها مقداری از آن مشخص بود، به ادامه سفر پرداختیم و پس از گذشت ۵ دقیقه خودرویی دیگر با رنگ سیاه به منظور اسکورت و حفاظت به ما اضافه شد.
علامت اطمینان این وسیله نقلیه اسکورت ۵ چراغ نور بالا پشت سر هم بود و از همان جا به بعد سرعت وسیله نقلیه کمتر از ۱۶۰ کیلومتر نشد و تازه کار شروع شد.
دو خودروی به ظاهر سواری بودیم که یکهتاز جاده را سپری میکردیم و از پشت وسیله نقلیه، مخصوصا خودروی عقبی علت این سرعت زیاد مشخص بود.
دو خودروی سواری پرشیا elx که عقب آنها بالا است و هیچ چیزی جلوی آنها را نمیتواند بگیرد، آری این خودروها شوتی هستند و همه ما درباره کاربرد اکثر این نوع وسایل نقلیه در جریان هستیم.
طبق گفته راننده وسیله نقلیه و حرفهای داخل بیسیم، خودروی اسکورت ۲ اسلحه به همراه داشت و خودروی ما نیز باری گران قیمت، باری که اگر به دست قانون افتد، حمل آن حکم بسیار سنگینی دارد. پارچه تنها قسمتی از بارهایی بود که در صندلی عقب خودنمایی میکرد.
لایی کشیدن در میان وسایل نقلیه و نور بالا زدن به خودروهای جلویی کار دائم ما بود و در هیچ صورتی سرعت وسیله نقلیه کاهش پیدا نمیکرد و فقط بیشتر میشد.
این سفرها نه تنها خطرات زیادی دارند، بلکه برای شخصی مثل من که اولین بار بود با این وسایل نقلیه سفر میکرد، هیجان زیادی داشت.
هنگام صحبت کردن با راننده این شوتی، متوجه نارضایتی او از این کار شدم، چرا که به گفته خود راننده این کار خطرات احتمالی زیاد و ترسناکی دارد و بابت حمل هر بار، پولی را دریافت میکند.
او از تقویت خودروی خود سخن میگفت و طبق حرفهایش مشخص شد این پژو پارس elx همانند سایر خودروهای پژو پارس نیست و مبالغ زیادی را خرج خودروی خود کرده است.
همچنین از فرارها و حرکات نمایشی مانند خلاف جهت رفتن و ... خود میگفت و طبق حرفهایش آخرین باری که خلاف جهت رفته بود، ۵ خودروی شوتی بودند که ۴ اسکورت مسلح همراهشان بود.
به گفته او، در نقاطی هم که احساس خطر کنند به جاده خاکی میزنند و آخرین بار هم به یکی از جاده خاکیهای فرعی غرب کشور رفته بود تا با ماموران درگیر نشود و بتواند به راحتی بار را تحویل دهد.
بسیاری از تجهیزات جانبی نصب شده روی این وسایل نقلیه، باعث حواس پرتی و نداشتن دید ناکافی وسیله نقلیه عقبی میشود.
یکی از تجهیزاتی که باعث میشود پلیس یا هر وسیله نقلیه دیگری به آنها در حین فرار نزدیک نشود، استفاده از بک اسموک یا همان دودزا هست که با فشار دادن دکمه آن و گاز دادن زیاد، دود فراوانی سطح جاده را فرا میگیرد.
مسیری را که هر وسیله نقلیهای برای طی کردن آن ۳ ساعت وقت میگذارد، ما یک ساعته طی کردیم، اما با کلی استرس و ترس که بخشی از آن با موزیکهای مخصوص این کار برطرف میشد.
داخل بیسیم حرفها و کدهای مختلفی زده میشد که راننده در مورد آن هیچ توضیحی نمیداد.
ویراژهای پی در پی برای من ترس زیادی به همراه داشت، اما برای راننده این شوتی عادی بود و هنگامی که از کنار وسایل نقلیه سنگین و خودروهای دیگر در جاده عبور میکردیم، راننده هیچ عکس العملی نداشت و از مقدار جرایمی که قرار بود برای او ثبت شود، نمیترسید.
وقتی پرسیدم که آیا دوربینها پلاک را ثبت نمیکنند، با لبخندی گفت که این پلاک واقعی نیست و متوجه شدم پلاک خودرو دستکاری شده است.
مقصد آنها یکی از شهرهای شرقی کشور بود و من در شهر دیگری از آنها جدا شدم، اما سوالی در ذهن من ایجاد شد که چرا ساعات پایانی و آخر وقتها حرکت میکنند و به گفته خودشان، این کار برای فرار از دست قانون بود.
گفتنی است؛ بارهای قاچاق و غیر قانونی که این خودروها حمل میکنند از مرزها میآید و مقصدشان تهران و شهرهای دیگر کشور است. هنگام برگشت از تهران یا هر شهر دیگری هم بارهای مختلفی با خود میبرند.
این اقدام خودروهای شوتی، نه تنها خطراتی را برای خودشان به همراه دارد، بلکه برای سایر رانندگان وسایل نقلیه نیز خطرناک است و امیدواریم مسئولان مربوطه تمهیدات جدیای را برای برخورد با آنها در نظر بگیرند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/
سلامتی
حمل و نقل در حاده ها و ایمنی جاده ها باید توسط پلیس تامین و حفظ شود واقعا جاده ها به دلیل سرعت بالای این نوع ماشین ها و عدم نظارت پلیس امنیت ندارد بلاخره باید فکری شود حمل ونقل بار و کالا توسز شرکت های باربری انجام سود حد سرعتدمجاز در جاده اا تعین شود و یرعت غیر مجاز که جان افراد را به خطر می اندازد جلوگیری شود
بعدشم اگه همین جنس قاچاق وارد نشه تولید کننده هایه خودمون مثل :سایپا و ایران خودرو .و.... با پنبه سر میبرن .
چون شغلی دیگه نیست
من به چشم خودم درگیری این ماشین هارو دیدم تو جاده با بقیه ماشینا، نوربالا یهو مثل جن ظاهر میشن پشت سرت نری کنار کنارت میزنن.خیلی خطرناکن واسه همه.
خیلی واضح و تابلو و بدون هیچ ترسی این کار رو می کردند.
نیروی انتظامی شبها با مردم میخوابد. و ظاهرا در تایم اداری فعال است.
شبها با وجود ماشینهای شوتی جاده ها امن نیستند.
از قوه قضاییه و نیروی انتظامی میخواهیم کاری کنند.
علت اینوهمه خلاف شده
هروقت شهر های مثل زاهدان و کردستان و خوزستان
کار ایجاد نشه
جوون های ما به اینجا کشیده میشه