اداره بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا اقدامات دولت این کشور در زمینه فروش تسلیحات به شرکای خود به منظور «مهار ایران» را قانونی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی ضمن تلاش برای گسترش هرچه بیشتر ایران‌هراسی اعلام کرد اداره بازرسی کل وزارت امور خارجه این کشور تأیید کرده که در زمینه فروش اضطراری تسلیحات به منظور مهار ایران هیچ تخلفی صورت نگرفته است.

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «اداره بازرسی کل وزارت امور خارجه در گزارش نهایی خود تایید کرده است که این وزارتخانه در زمینه اجرای اختیارات فوق العاده دولت بر اساس قانون کنترل صادرات سلاح (AECA)، مبنی بر تسریع فروش سامانه‌های حساس دفاعی به شرکای کلیدی آمریکا در خاورمیانه به ارزش ۸ میلیارد دلار، کاملا مطابق قانون عمل کرده و اداره بازرسی در بررسی‌های خود هیچ تخلفی در این زمینه مشاهده نکرده است. این انتقال برای تقویت امنیت منطقه خلیج (فارس) و متحد ما اسرائیل، در برابر افزایش شدید تجاوزات ایران در سال ۲۰۱۹ اقدامی ضروری محسوب می‌شد.»

اداره بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا این یافته‌های کلیدی -از جمله این که در اقدامات این وزارتخانه هیچ تخلفی مشاهده نکرده است- را در نوامبر سال ۲۰۱۹ و مارس ۲۰۲۰ تحت بازرسی «استیو لینیک» بازرس سابق، در گزارشی به وزارت خارجه ارائه کرده بود، اما هنوز مشخص نیست چرا اداره بازرسی کل برای نهایی کردن این گزارش خود از زمان ارائه آن به وزارت امور خارجه، به ده ماه زمان بیشتر نیاز داشته است.

در ژوئن سال ۲۰۱۹، اعضای دموکرات کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا  با ارسال نامه‌ای به ریاست اداره بازرسی کل وزارت‌خارجه خواستار انجام این بررسی حقوقی شده بودند. الیوت انگل، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان، اعلام کرده بود دولت در خصوص «خطرناک بودن» فوریت تهدید ایران دروغ می‌گوید و اقدامات دولت ترامپ در این زمینه «نقض قانون» بوده است. باب منندز، سناتور بلند پایه، نیز گفته بود مایک، پمپئو وزیر خارجه آمریکا قانون را نادیده می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار