رئیس دادگستری شهرستان مرزی سرخس گفت: به ازای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت مردم سرخس، یک نفر قاضی در دستگاه قضایی این شهرستان فعالیت دارد.

حجت‌الاسلام محمد نجف زاده رئیس دادگستری سرخس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به فعالیت یک قاضی به ازای هر ۱۲ هزار نفر در این شهرستان، گفت: میزان آمار ورودی پرونده‌ها به دادگستری یکی از موضوعات نیمه محرمانه است و امکان پاسخگویی به این سئوال ممکن نیست، اما نسبت به استاندارد کار قضایی که برای هر قاضی در دادگاه و یا دادسرا پیش بینی شده است بیشتر است.

او افزود: میزان رسیدگی قضات به پرونده‌ها در سرخس بعضی اوقات یک برابر و نیم تا دو برابر استاندارد است و این موضوع نشان از تلاش قضات در رسیدگی به پرونده‌ها است.

رئیس دادگستری سرخس به میزان مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها اشاره کرد و ادامه داد: مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا و دادگاه‌ها متفاوت است به طور مثال در اجرای احکام رسیدگی به پرونده‌ها بسیار کوتاه و در دادسرا خیلی کوتاه است، اما در شعب دادگاه طولانی‌تر می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد نجف زاده بیان کرد: در شعبه اول دادگاه‌های حقوقی شهرستان سرخس و طبق بخشنامه ریاست دادگستری خراسان رضوی که از سال گذشته ابلاغ گردید پرونده‌هایی که از یک مهرماه سال گذشته به قبل ثبت شده پرونده معوق هستند و این بخشنامه در دی ماه سال قبل تصویب شده است.

او تصریح کرد: بنابراین پرونده‌هایی که قبل از ۳۱ مهرماه سال گذشته در شهرستان مرزی سرخس تشکیل شده است ۸۵ درصد پرونده‌ها مختومه شده است.

رئیس دادگستری سرخس اظهارکرد: تعدادی از زوجین شهرستان موضوع ازدواج شان را در کلانشهر مشهد به ثبت میرسانند لذا برای بررسی و مقایسه میزان ازدواج و طلاق آماری در دست نیست، اما موضوع طلاق زوجین در سرخس تکان دهنده بوده و از میزان نرم استانی بالاتر هستیم.

حجت‌الاسلام محمد نجف زاده دلیل عمده طلاق زوجین در شهرستان مرزی سرخس را بیکاری جوانان عنوان کرد و افزود: علیرغم اینکه شهرستان سرخس دارای پتانسیل و ظرفیت‌های بالای اقتصادی از جمله شرکت‌های نفت و گاز، منطقه ویژه اقتصادی، راه آهن، گمرک، فرودگاه است، اما طبق آمار‌ها نرخ بیکاری در سرخس ۱۹ درصد است و این آمار‌های بیکاری ناشی از سوء تدبیر مدیران است.

رئیس دادگستری سرخس ادامه داد: افتخار قوه قضائیه مقابله با فساد حتی از درون سیستم قضائی است، دستگاه قضایی بی طرف است و با کسی که مرتکب خطایی شود برخورد می‌کند تا از نفوذ این خطا جلوگیری شود.

انتهای پیام//م.ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار