معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت : به دلیل گرما و شرایط محیطی مناسب تکثیر حشرات ناقل بیماری، شیوع احتمالی تب سه روزه در جمعیت دام سنگین استان افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   حمید رمضانی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: به علت قرار گرفتن در فصل گرما و افزایش فعالیت حشرات و بندپایان، احتمال بروز بیماری‌هایی مثل تب سه روزه و لمپی اسکین در دام‌ها افزایش می‌یابد.

او با بیان این که تب سه روزه یک بیماری عفونی ویروسی مختص گاو و گوساله و غیرقابل انتقال به انسان است، افزود: عامل مسبب این بیماری با بندپایان و حشرات ناقل به طور فصلی انتقال و شیوع می‌یابد.


بیشتر بخوانید 


او مهم‌ترین علائم ابتلای دام‌ها به این بیماری را تب و لرزش، بی اشتهایی، افزایش ترشحات بینی و بزاق، کاهش ناگهانی تولید شیر و افت وزن دام، لنگش و سفت شدن مفاصل و عضلات و زمین گیر شدن دام‌ها برشمرد و افزود :  حمل و نقل دام‌های آلوده از یک منطقه به مناطق دیگر موجب شیوع بیماری می‌شود و باید از آن اجتناب شود.

 رمضانی تاکید کرد: توجه به نکات و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای جلوگیری از بروز خسارات اقتصادی در بخش دامپروری ضروریست؛ لذا مثل همیشه بر رعایت دقیق اصول بهداشت دام و اماکن دامی و ضوابط قرنطینه‌ای و امنیت زیستی تاکید می‌کنیم.

او افزود : ضدعفونی و سمپاشی جایگاه نگهداری دام ها، نابودی محل تجمع حشرات مثل آب‌های سطحی اطراف دامداری‌ها و واکسیناسیون جمعیت دامی هدف و اطلاع رسانی فوری موارد مشکوک بیماری به ادارات دامپزشکی می‌تواند از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کند. وی خاطرنشان کرد: برای هرگونه اقدام به حمل و نقل دام حتما باید گواهی معتبر بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی را اخذ کرد تا سلامت جمعیت دامی منطقه، حفظ و صیانت شود.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.