استقبال کم مهابادی‌ها از طرح آمبلیوپی

کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی مهاباد گفت: اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم «آمبلیوپی» علی رغم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با استقبال کم شهروندان مواجه شده است.

کمال کریمی کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا ۶ ساله به دلیل شیوع بیماری کرونا از ۱۵ تیرماه سال جاری آغاز شده و در این مدت کمتر از ۵۰ کودک مورد سنجش قرار گرفته‌اند.

این مقام مسئول در مهاباد افزود: امسال بالغ بر ۱۵ هزار کودک مهابادی از متولد نیمه دوم سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ مشمول طرح پیشگیری از تنبلی چشم بوده که باید در اجرای این طرح مشارکت کنند.


بیشتر بخوانید


کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی مهاباد اضافه کرد: والدین برای مشارکت در این طرح تا ۱۵ مهرماه فرصت دارند با در دست داشتن اصل شناسنامه کودک خود به پایگاه اجرای این طرح مراجعه کنند.

او بیان کرد: برخلاف سال‌های گذشته که طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان در مهدکودک و مرکز بهداشت و درمان اجرا می‌شد امسال این طرح به صورت متمرکز و ثابت در پایگاه بلوار شهید شهریکندی روبروی ترمینال قدیم و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

کریمی با اشاره به اینکه هزینه معاینه کودکان در مرحله اول این طرح ۵۰ هزار ریال است، افزود: طبق توافق صورت گرفته کودکانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند به صورت رایگان خدمات از این طرح بهره‌مند خواهند شد.

کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی مهاباد ادامه داد: کودکان مشمول این طرح در سه مرحله شامل غربالگری اولیه و بینایی‌سنجی شرکت و در صورت حاد بودن به چشم پزشک ارجاع داده می‌شوند.

این مقام مسئول در مهاباد با اشاره به مراجعه بیش از ۹ هزار و ۵۲۸ کودک در سال گذشته به پایگاه‌های سنجش بینایی این شهرستان گفت: از این تعداد، ۵۳۷ کودک مشکوک به اختلال بینایی شناسایی و ۴۷۷ کودک به مرحله بینایی‌سنجی و هفت کودک نیز به چشم پزشک ارجاع داده شد که برای ۴۶ کودک عینک طبی تجویز و سه کودک نیز با عمل جراحی چشم مداوا شدند.

آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک مشکل بینایی است که حدود ۲ تا سه درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند و اگر به موقع درمان نشود باعث اثرات جدی بر زندگی آنان می‌شود.

در این بیماری یک چشم که به آن چشم تنبل یا آمبلیوپ می‌گویند، باعث می‌شود دید مرکزی به خوبی تکامل پیدا نکند.

اگر چه چشم آمبلیوپ ظاهری طبیعی و توانایی دیدن را دارد، ولی مغز این چشم را خاموش می‌بیند و تنها چشم بهتر را برای دیدن انتخاب می‌کند در صورت عدم درمان آمبلیوپی، کاهش دید تا آخر عمر باقی می‌ماند.

پیشگیری از تنبلی چشم و اختلال‌های بینایی به عنوان یکی از اهداف سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۲۰ تعیین شده‌است.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.