به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند.
از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم میپرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَجَعَلَهَا کَلِمَةً بَاقِیَةً فِی عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ
او کلمه توحید را کلمه پایندهای در نسلهای بعد از خود قرار داد، شاید به سوی خدا باز گردند!
فایل صوتی تلاوت آیه ۲۸ سوره زخرف
حضرت رسول (ص) قسمتی از آیه ۲۸ زخرف را به انضمام حدیث ثقلین مطرح میکنند.
حضرت پیامبر اکرم (ص) به صراحت اعلام می دارد که جانشینانش امیرالمومنین (ع) و اولاد ایشان است و در فرازهای پایانی از راهنمایان امت پس از خویش سخن میگوید.
حضرت رسول (ص) در خطبه غدیر میفرمایند: مَعاشِرَالنّاسِ، الْقُرْآنُ یُعَرِّفُکُمْ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ، وَعَرَّفْتُکُمْ إِنَّهُمْ مِنِّی وَمِنْهُ، حَیْثُ یَقُولُ الله فی کِتابِهِ: «وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فی عَقِبِهِ» وَقُلْتُ: «لَنْ تَضِلُّوا ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما.»
ای مردم، قرآن بر شما روشن میکند که امامان پس از علی فرزندان او هستند و من به شما شناساندم که آنان از نسل من و از نسل اویند. چرا که خداوند در کتاب خود میگوید: «آن (امامت) به عنوان کلمۀ باقی در نسل او قرار داد.» و من نیز به شما گفته ام که: «مادام که به قرآن و امامان تمسک کنید، گمراه نخواهید شد.»
مَعاشِرَالنّاسِ، فَبایِعُوا الله وَ بایِعُونی وَبایِعُوا عَلِیّاً أَمیرَالْمُؤْمِنینَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْهُمْ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ «کَلِمَةً باقِیَةً».
ای مردم، اینک با خداوند بیعت کنید و با من پیمان بندید و با علی امیرالمؤمنین و حسن و حسین و امامان از ایشان در دنیا و آخرت به عنوان امامتی که در نسل ایشان باقی است، بیعت کنید.
آیه بیست و هشتم سورۀ مبارکۀ زخرف را به منظور تاکید بر بیعت مردم با حضرت امیرالمومنین (ع) و فرزندانش مطرح کردند.
بیشتر بخوانید
در برخی تفاسیر آمده است که فاعل «جعل» در «وَ جَعَلَها کَلِمَهً باقِیَهً» ؛کیست؟ دو احتمال وجود دارد:خداوند یا ابراهیم. هم میتوان گفت خدا به پاس ایمان ابراهیم (ع) توحید را در نسل او زنده نگاه داشت و هم میتوان گفت ابراهیم (ع) فریاد توحید و برائت از شرک را در نسل خود به یادگار گذاشت.
حضرت علی (ع) فرمودند:رسول خدا (ص) از نسل ابراهیم است و ما اهل بیت نیز از نسل ابراهیم و محمّد هستیم.
۱- یاد بزرگان و کلمات و حرکات و موضع گیریهای قاطع آنان را فراموش نکنیم. «وَ إِذْ قالَ»
۲- وابستگی قومی و قبیلهای و حزبی نباید در عقیده و تفکّر ما اثر منفی داشته باشد. «قالَ إِبْراهِیمُ لِأَبِیهِ وَ قَوْمِهِ»
۳- انسان در برابر بستگان مسئولیّت ویژه دارد و هدایت آنان در اولویّت است. «قالَ إِبْراهِیمُ لِأَبِیهِ»
۴- برائت از شرک یک شعار توحیدی است. «إِنَّنِی بَراءٌ مِمّا تَعْبُدُونَ»
۵-آنکه آفرید هدایت هم خواهد کرد. «فَطَرَنِی ... سَیَهْدِینِ»
۶- تمام مردم حتّی انبیا به هدایت الهی نیازمندند. «سَیَهْدِینِ»
۷- ایمان آغازین کافی نیست، هدایت الهی باید تداوم داشته باشد. «سَیَهْدِینِ»
۸-فریاد توحید در تاریخ میماند، گرچه مخاطب آن روز گوش ندهد. «کَلِمَهً باقِیَهً فِی عَقِبِهِ»
۹- خداوند حافظ و نگاهبان آئین توحید در تاریخ است. «جَعَلَها کَلِمَهً باقِیَهً»
۱۰- نسل حضرت ابراهیم پرچمدار توحید در طول تاریخ است. «جَعَلَها کَلِمَهً باقِیَهً فِی عَقِبِهِ»
۱۱- عملکرد پدران در سرنوشت نسل مؤثّر است. «جَعَلَها کَلِمَهً باقِیَهً»
انتهای پیام/