کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا دیگر عضو برجام نیست و با خروج از توافق هسته‌ای خود را از فعالسازی مکانیسم ماشه سلب کرده است.

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تهدید آمریکا برای فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران، گفت: مکانیسم ماشه یعنی ترتیبات اجرایی قطعنامه‌های تحت فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل که شامل شش قطعنامه است، در برجام ترتیبات اجرایی برای این موضوع پیش بینی شده است.

او افزود: در برجام آمده است که یکی از هشت طرف توافق هسته‌ای یعنی اگر اتحادیه اروپا، روسیه، چین، آمریکا و ایران ادعا کنند که تخلف آشکار و قابل توجهی ذیل توافق هسته ای انجام شده و برجام را زیر سوال برده باشد، درخواست نشستی در سطح معاونان وزاری خارجه طرف‌های ۸ گانه می‌شود.

بهشتی پور ادامه داد: معاونان وزرای خارجه طرف‌های برجام در نشستی صحت موضوع و ادعای نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ رخ داده را بررسی می‌کنند، اگر به جمع‌بندی رسیدند که تخلفی رخ نداد، در همان نشست موضوع متوقف و حل می‌شود، اما اگر معاونان نتوانستند به تفاهم برسند، این کمیسیون کار را به کمیته سه گانه ای ارجاع می‌دهد و در صورتی که باز هم موضوع حل نشد، آن را در سطح وزرای خارجه بررسی می‌کنند.

او افزود: در صورتی که وزرای خارجه هم در  مورد تخلف رخ داده شده ذیل برجام به نتیجه نرسیدند آن را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع می‌دهند، شورای امنیت هم اگر در مورد صدور قطعنامه جدیدی به توافق نرسید بدون نیاز به مصوبه جدید قطعنامه‌های شش گانه تحت فصل هفتمی که ایران را تحریم کرده دوباره برمی‌گردد و  تمام این مراحل هم باید حداکثر ظرف ۲ ماه فیصله پیدا کند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: آمریکا ادعا می‌کند می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال می‌کند، اما در اصل نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد، چراکه دیگر عضو برجام نیست و این کشور با خروج از توافق برجام خود را از آن خلع کرده است، لذا نمی‌تواند ادعا کند طبق ماده ۱۰ قطعنامه ۲۲۳۱ می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به واکنش متحدان ایران یعنی چین و روسیه، گفت: با فرض بر اینکه آمریکا بتواند از مکانیسم ماشه استفاده کند، باید دید واکنش طرف‌های برجام یعنی روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان آن  چیست و آن را می پذیرند یا خیر؟ اگر پذیرفته نشود، مانند قطعنامه اخیر واشنگتن در انزوای کامل می‌ماند، اما اگر اتحادیه اروپا بپذیرد و روسیه و چین آن را نپذیرد، یکی از پیچیده‌ترین معضل‌های سال‌های اخیر سازمان ملل به وجود می‌آید، چراکه موضوع  بسیار پیچیده می‌شود.

بهشتی پور ادامه داد: اگر مکانیسم ماشه فعال شود و تحریم‌های ایران برگردد، کشورمان به سال ۹۱ برمیگردد، در آن زمان ایران را به ناحق و ناروا تهدید کننده صلح و امنیت جهان معرفی کردند، اگر دوباره تحریم ها برگردد، از لحاظ دیپلماسی کشوری که تهدید کننده صلح و امنیت باشد، جو تشنجی در سطح منطقه به وجود می‌آید.

او با اشاره واکنش ایران در صورت برگشت تحریم ها گفت: ایران رسما اعلام کرده است که اگر مکانیسم ماشه برگردد، اقدام متقابل انجام خواهد داد؛ اقدام متقابل هم این است که کشورمان همکاری خود را با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای قطع می‌کند یا به شدت کاهش می‌دهد که در این شرایط طرف مقابل بیشتر ضرر می‌کند. در هر صورت  آمریکایی‌ها نمی‌توانند مکانیسم ماشه را در شرایط فعلی به کار بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۶:۲۱ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
باشد میگم بشون
آخرین اخبار