آیا آتش زدن کاه و کلش پایان می‌یابد؟

معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران از ساخت و تولید دستگاه شخم دوّار بجای آتش زدن کاه و کلش در شهرستان جویبار خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،بهادری معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت:یک صنعتکار جویباری دستگاه شخم دوّار را به عنوان جایگزینی برای آتش زدن کاه و کلش در شالیزارها ساخته است.

او افزود: این دستگاه با هدف آماده سازی زمین برای کشت دوم و آب تخت کردن زمین در سریعترین زمان طراحی که قادر به زیر خاک بردن کاه و ساقه‌های برنج بعد از برداشت بوده و همزمان با آبگیر، رتیواتر و دستگاه جدید مکانیکی ماله کشی امکان نشا کاری را در مدت ۲۴ ساعت برای نشا دوباره فراهم کند.

بهادری گفت: این روز‌ها هنگام عبور از جاده‌های استان‌های شمالی کشور، دود غلیظ ناشی از سوزاندن کاه شالی (کاه و کلش) موجب آلودگی شدید محیط زیست، کاهش افق دید لحظه‌ای و مشکل تنفس برای مردم بومی و نیز مسافران و گردشگران می‌شود.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال حدود ۳۵ هزارهکتار از شالیزار‌های استان، نشا دوباره و حدود ۲۵ هزار هکتار نیز به روش رتون (پرورش ساقه شالی) زیر کشت رفته است افزود: با توجه به گسترش کشت دوباره برنج در دو سال اخیر، شالیکاران با هدف انجام سریع شخم و شیار، آتش زدن را به عنوان سریع‌ترین روش برای خارج کردن کاه شالی از زمین انتخاب می‌کنند.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار