تشکیل «کمیته ملی نجات مردم مالی» از سوی کودتاگران

فرماندهان کودتای نظامی در مالی اعلام کردند که برای نجات مردم این کشور «کمیته ملی» تشکیل می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سران کودتای نظامی در مالی از تشکیل «کمیته ملی» برای نجات مردم این کشور خبر دادند.

این افراد تاکید کردند: به تمامی توافقنامه‌های بین المللی احترام خواهند گذاشت.

کودتاگران در بیانیه‌ای همه را به انتقالی سیاسی-مدنی که به انتخابات منجر شود، فراخواندند.

از سوی دیگر، مجموعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (ایکاس)، از کشور‌های عضو و کمیسیون‌های خود خواست فعالیت خود با مالی را تعلیق و تحریم‌هایی را علیه کودتاگران و شرکای آن‌ها در مالی اعمال کنند.

رسانه‌های خبری دیروز (سه‌شنبه) در ابتدا از تیراندازی و وقوع انفجار‌های شدید نزدیک پایگاهی نظامی در مجاورت باماکو، پایتخت مالی خبر دادند. پس از آن شبکه الجزیره به نقل از برخی منابع از بازداشت وزرای خارجه، دارایی و نیز رئیس پارلمان این کشور در باماکو خبر داده است.

کودتاگران پس از آن رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مالی را دستگیر کردند. ساعاتی پس از آن ابراهیم بوبکر کیتا با حضور مقابل دوربین تلویزیون رسمی این کشور در سخنرانی زنده اعلام کرد که نمی‌خواهد برای ماندنش در قدرت خونی ریخته شود، لذا از ریاست جمهوری استعفا و پارلمان را منحل می‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل با ابراز نگرانی از شرایط به وجود آمده در کشور مالی، خواستار آزادی سریع و بدون قید و شرط رئیس جمهور این کشور از سوی کودتاچیان شد.

مخالفان کنونی «ابراهیم ابوبکر کیتا» رئیس جمهور مالی، از ماه ژوئن اعتراضات گسترده‌ای را به منظور استعفای او برپا کرده بودند. مخالفان رئیس جمهور مالی می‌گویند او در بازگرداندن امنیت و مقابله با فساد شکست خورده است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار